Hoppa till innehåll

Risken för kreditbedrägerier ökar under julhandeln – här är ledtrådarna som hjälper dig att syna bluffen

Under julhandeln när beställningarna av varor blir fler ökar också risken för företag att drabbas av kreditbedrägerier. Svensk Handel blir uppmärksammade på fall där företag skickat en stor mängd varor men i slutändan inte får en krona i betalt. Var alltid uppmärksam på vem du skickar dina varor till och använd gärna Bank-ID.

a57d3ab9bbf1438fac515788fae3022a.jpg

Det är dessvärre relativt enkelt att beställa varor i en annat företagsnamn. I många fall krävs det bara ett företagsnamn eller personnummer, en e-postadress och information kring var varorna ska levereras. Sedan väljer bedragaren att betala mot faktura först efter det att varorna levererats, vilket leder till att det drabbade företaget står utan såväl varor som betalning.  

Känner du dig osäker, se till att var uppmärksam på beställarens e-postadress, verkliga adress och kontaktuppgifter. Få företag använder hotmail eller gmail som e-postadress och om företaget saknar verklig adress (bor i en postbox) eller om styrelsen i företaget bor långt från företagsadressen, då kan det vara goda skäl att vara extra misstänksam.

Här kommer fler tips som du som företagare kan tänka på för att minska risken för att utsättas för kreditbedrägerier.

Var extra uppmärksam på följande beteenden och mönster:

  • Stora beställningar som rör produkter som är lätta att omsätta.

  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad.

  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod.

  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund.

  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats.

  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (till exempel på natten).

  • Beställningar där kunden begär att leverans ska ske till anmärkningsvärda adresser (till exempel på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.).

Var extra uppmärksam på följande gällande företaget:

  • På beställarens e-postadress, få företag använder exempelvis hotmail/gmail som företagsadress.

  • Om företaget saknar verklig adress (bor i en postbox) eller där styrelsen bor långt från företagets adress.

  • Om företaget saknar kontaktuppgifter. Ett mailformular är sällan tillräckligt.

  • Om företaget nyligen registrerades, bytt styrelse alternativt registrerade nytt domännamn.

  • Om företagets styrelsemedlemmar tidigare varit inblandade i konkurser. Framför allt om de klivit ur styrelsen precis innan konkursen verkställdes.  

  • Osannolik kreditaktivet på kunden (syns på en kreditupplysning). Här är det viktigt att inte förlita sig på gratistjänsterna, de kan ge viktiga ledtrådar men ersätter inte en riktig kreditupplysning.

  • Dissonans mellan företags SNI-kod och faktiskt verksamhet. Exempelvis: ”SNI = Pizzeria Verksamhet = Bilhandel”. 

Svensk Handels rekommendationer

  • Öka säkerheten och minimera missbruk av kort genom att använda 3D-Secure för säker identifiering av kortinnehavare (Krav sedan PSD2 verkställdes januari).

  • Kräv verifiering via e-legitimation (som Bank-ID) om den önskade leveransadressen avviker från folkbokföringsadressen. Begränsa även möjligheten att tillåta förändring av mottagaradressen på vägen.

  • Kräv verifiering via e-legitimation vid fakturaköp över ett visst belopp.

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
manadens-fraga-scanner-(2).png

Månadens fråga – När är stölden fullbordad?

SäkerhetsnyttVi drabbas ganska mycket av folk som fuskar vid självscanningen. När räknas det som stöld egentligen? Måste personen ha lämnat butiken?
digitala-brott.png

Skydda din verksamhet i sommar – våra bästa säkerhetstips!

SäkerhetsnyttMed några enkla förebyggande åtgärder kan du minska risken att drabbas och känna dig trygg hela sommaren.
varningslistan-med-triangel.png

Flest klagomål på Varningslistan under maj 2025

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under april var ConnectD, Din Kommunfakta och STATSSON.
varningslistan-1715092539.png

Ett nytt företag på Varningslistan i maj

SäkerhetsnyttUnder mars publicerades hela tio nya företag på Varningslistan. Nedan följer mer information om företagen.
jordglob.png

Omvärldsbevakning juni 2025

SäkerhetsnyttSäkerhetsläget förändras snabbt – och handeln är en viktig kugge i Sveriges beredskap. Här är det senaste från omvärlden.
kladtjuvar.png

Ligor stjäl stora partier kläder i Region Syd

SäkerhetsnyttJust nu ser Svensk Handel att stora partier kläder stjäls i Region Syd.
kronofogden-brev-900.jpg

Vad händer när en bluffaktura skickas vidare till inkasso eller kronofogden

SäkerhetsnyttMånga som blivit utsatta för en bluffaktura är oroliga för vad som ska hända. Här reder vi ut vad som händer om kravet skickas vidare.
nina-kaffe.png

Media fångar kaffestölderna

SäkerhetsnyttDen senaste tiden har Svensk Handels medarbetare medverkat i fler intervjuer än vi kunnat räkna om just de fräcka kaffestölderna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.