Hoppa till innehåll

Skyhöga avgifter och långa uppsägningstider

c611eb4d3f86452f8afe11e02976dc9a.jpeg

Säkerhetscenter har under lång tid tagit emot klagomål från företagare runt om i Sverige som lurats in i dyra elavtal. Elavtal som dessutom är väldigt svåra att ta sig ur. Försäljningen av elavtalen sker oftast över telefon. Säljare ringer upp, företrädelsevis småföretagare, och erbjuder billigare el samt samfakturering för att underlätta för kunden. I majoriteten av klagomålen vi fått in hävdar säljaren att han ringer från ens befintliga leverantör vilket han alltså inte gör. I samtalet erbjuds kunden billigare elpris och säljaren trycker mycket på att avtalet inte har någon bindningstid. När första fakturan sedan kommer visar det sig att elen är betydligt dyrare än vad som utlovats, inte sällan 2-3 gånger dyrare än ens befintliga elpris. Det stämmer att avtalet saknar bindningstid men däremot visar det sig att uppsägningstiden ligger på mellan 24-36 månader. I en del fall har man skickat en länk för att kunden ska kunna läsa mer om avtalet men länken har istället använts som en bekräftelse på att avtal slutits. Det är ofta svårt att komma i kontakt med kundtjänst och väldigt snart kommer det hot om att stänga av elen om man inte betalar.

Rekommendationer:

 

 

  • Kontrollera de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något

  • Inget erbjudande gäller ”endast idag”, låt dig inte stressas till att tacka ja

  • Låt dig inte heller stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom 

  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

  • Med anledning av det stora antalet klagomål som kommit in har Konsumenternas Energimarknadsbyrå gått ut med en väldigt bra vägledning kring de vanligaste frågorna kopplade till vilseledande försäljning av elavtal Vägledning

Har du också drabbats? Anmäl via appen!

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
manadens-fraga-scanner-(2).png

Månadens fråga – När är stölden fullbordad?

SäkerhetsnyttVi drabbas ganska mycket av folk som fuskar vid självscanningen. När räknas det som stöld egentligen? Måste personen ha lämnat butiken?
digitala-brott.png

Skydda din verksamhet i sommar – våra bästa säkerhetstips!

SäkerhetsnyttMed några enkla förebyggande åtgärder kan du minska risken att drabbas och känna dig trygg hela sommaren.
varningslistan-med-triangel.png

Flest klagomål på Varningslistan under maj 2025

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under april var ConnectD, Din Kommunfakta och STATSSON.
varningslistan-1715092539.png

Ett nytt företag på Varningslistan i maj

SäkerhetsnyttUnder mars publicerades hela tio nya företag på Varningslistan. Nedan följer mer information om företagen.
jordglob.png

Omvärldsbevakning juni 2025

SäkerhetsnyttSäkerhetsläget förändras snabbt – och handeln är en viktig kugge i Sveriges beredskap. Här är det senaste från omvärlden.
kladtjuvar.png

Ligor stjäl stora partier kläder i Region Syd

SäkerhetsnyttJust nu ser Svensk Handel att stora partier kläder stjäls i Region Syd.
kronofogden-brev-900.jpg

Vad händer när en bluffaktura skickas vidare till inkasso eller kronofogden

SäkerhetsnyttMånga som blivit utsatta för en bluffaktura är oroliga för vad som ska hända. Här reder vi ut vad som händer om kravet skickas vidare.
nina-kaffe.png

Media fångar kaffestölderna

SäkerhetsnyttDen senaste tiden har Svensk Handels medarbetare medverkat i fler intervjuer än vi kunnat räkna om just de fräcka kaffestölderna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.