Hoppa till innehåll

E-handelsåret 2025 har börjat svagt. Svensk Handels E-handelsindikator skattar den totala omsättningen i e-handeln i januari till 10,9 miljarder kronor, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.

ehi-front-jan-25.png

Trots att fler konsumenter e-handlade i januari i år än förra året – 67 procent jämfört med 66 procent – föll omsättningen. Förklaringen är att e-handelskonsumenterna i snitt handlade för lägre belopp än tidigare. Den genomsnittliga köpesumman per konsument uppgick till 1 961 kronor, jämfört med 2 130 kronor i januari 2024.

Att e-handeln inleder året svagt är en tydlig signal om att många aktörer fortsatt har det tufft. Kort och gott ser hur vi konsumenternas köpkraft ännu inte återhämtats. Den ekonomiska osäkerheten påverkar hela handeln, och e-handeln är tyvärr inget undantag. Vi hoppas kunna skönja mer positiva signaler under våren.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Utlämningsstället tappar till förmån för andra alternativ

En annan trend i rapporten är förändrade leveranssätt. Endast 34 procent av e-handelskonsumenterna valde att hämta ut sin beställning på ett utlämningsställe i januari, den lägsta andelen sedan Svensk Handels mätningar startade 2020. I stället ökar hemleveranser utanför dörren och direkt hem till brevlådan kraftigt.

Resultatet bekräftar det som vi vet sedan länge, att konsumenter har olika preferenser och att därför är viktigt för handlarna att erbjuda valfrihet i leveranssätt.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

En uppgång under 2024 – men svag start på 2025

Även om januari visar på en negativ utveckling, summerades helåret 2024 med en e-handelstillväxt på 11 procent. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 12 procent jämfört med samma period 2023.

Januari är traditionellt en av årets svagaste e-handelsmånader, men att tillväxten nu viker nedåt för första gången på ett halvår visar att konsumenternas återhållsamhet fortsatt präglar marknaden.

Många e-handelsföretag hoppades på en fortsatt uppgång nu i inledningen på det nya året, men så blev det inte. Vi hoppas givetvis att detta är en svacka. Men det finns tyvärr mörka moln på himlen. Den lågkonjunktur vi fortsatt befinner oss i, kombinerat med det oroliga omvärldsläget, gör att många fortsatt ser oroligt på den närmsta framtiden.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.