Hoppa till innehåll

2025 markerar ett jubileum: Svensk Handels hållbarhetsundersökning firar tio år. Under det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från att vara en sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.

hallbarhetsinsikter.jpg

I tio år har Svensk Handel kartlagt handelns hållbarhetsarbete och kundernas inställning till hållbarhet. Under den tiden har både samhällsdebatten och branschen förändrats i grunden. Idag går hållbarhet och affärsnytta hand i hand.

Från begagnat och cirkulära affärsmodeller till digital transparens, växtbaserade produkter och ett brett konsumentengagemang – utvecklingen har varit både snabb och djupgående.

För att uppmärksamma rapportens tioårsjubileum presenterar vi tio insikter som fångar de viktigaste skiftena i branschen – och hur de påverkar såväl företag som konsumenter.

Här är de 10 insikterna om handelns hållbarhetsresa

Från slit och släng till slit och sälj

Minns du när second hand kändes som något man tvingades köpa?
De dagarna är förbi. Idag är det trendigt, hållbart och smart att handla begagnat. Faktum är att tre av fyra konsumenter har handlat second hand det senaste året, och 33 procent av konsumenterna kollar second hand innan de köper nytt. Svensk Handels prognoser säger att marknaden växer mycket snabbare än nyförsäljningen.

Från välgörenhet till kommersiell affär

Förr var second hand mest kopplat till välgörenhet, men nu har allt fler företag sett affärspotentialen. Idag erbjuder nästan 6 av 10 företag reparationer, uthyrning eller second hand–försäljning. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand!

Från köp till hyra

Behöver du verkligen äga allt? Idag väljer fler att hyra kläder, elektronik och möbler istället för att köpa nytt.
Det är smart, flexibelt och sparar resurser.

Från miljö till social hållbarhet

För tio år sedan låg allt fokus på klimatfrågor, men nu pratar vi även om social hållbarhet. Schyssta arbetsvillkor, mångfald och möjlighet att hålla ihop livspusslet är frågor som står högt på agendan.

Hållbarhet som affärsstrategi

Att vara hållbar har gått från att vara en godhjärtad tanke till att bli en konkret affärsstrategi. Företag som satsar på hållbarhet vinner både kunder och lönsamhet.

Från stödfunktion till strategisk ledning i bolagen

För tio år sedan var hållbarhet en sidoverksamhet – nu är det kärnstrategi. 62 procent av företagen har idag en hållbarhetsansvarig, jämfört med bara 21 procent 2015. Att ta ansvar är inte längre en "extra bonus", det är en självklar del av affären. Hållbarhetschefen sitter allt oftare i ledningsgruppen.

Hållbarhetsfrågan berör alla åldersgrupper

För 10 år sedan var intresset bland konsumenterna begränsat till vissa åldersgrupper och specifika hållbarhetsfaktorer. Idag engagerar frågan alla, samtidigt som förväntningarna på att handelsföretagen har koll på hela värdekedjan har ökat.

Digitalisering möjliggör transparens genom hela värdekedjan

Vill du veta var din tröja är tillverkad? Eller hur stor klimatpåverkan din senaste shoppingrunda hade? Tack vare digital teknik och spårbarhet kan företag och konsumenter göra mer informerade och hållbara val.

Produktinnovationer för en hållbar livsmedelsbransch

För tio år sedan var vegetariska alternativ svåra att hitta. Nu finns de överallt! Fler svenskar väljer växtbaserade alternativ av både hälsoskäl och hållbarhetsskäl, och butikerna är med och driver utvecklingen.

Hela vägen från tillverkning till förpackning och logistik

Att bara göra hållbara produkter räcker inte – hela kedjan måste bli mer hållbar. Därför ser vi fler företag som satsar på klimatsmarta transporter, återvinnings- bara förpackningar och energieffektiv produktion.

Här kan du ladda ner hela insiktsdokumentet

👉 Till hållbarhetsundersökningen 2024/25

magnus-nikkarinen-profilbild-2025.png

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.