Hoppa till innehåll

Så optimerar vi sortimentet med AI och ger personalen nya verktyg

coop.png
Jakob Liljedahl, Coop

Coops nuvarande tillämpning av AI omfattar flera Machine Learning-modeller som bland annat optimerar sortimentet i butikerna. Jakob Liljedahl, AI-chef på Coop, utvecklar:

– Eftersom vi har över tiotusentals produkter som ska distribueras till ca 800 butiker kan vi inte bara lita på erfarenhet eller magkänsla när det gäller sortimentet i våra butiker och i vår onlinehandel. Vi använder Machine Learning-modeller för att så bra som möjligt matcha sortimentet i våra olika butiker med kundernas behov.

Eftersom det är begränsat utrymme i butikerna blir det komplext när sortimentet ska optimeras. Syftet med optimeringen är att distribuera dels de mest efterfrågade produkterna, dels att ha en bredd av olika typer av produkter. Machine Learning-modeller används för att hitta en balans mellan produkternas popularitet och deras funktioner.

Vi har byggt ett beslutsträd som beskriver alla kombinationer av funktioner. Detta hjälper Machine learning-modellen att hitta rätt mängd produkter inom varje funktion. Det hjälper också till att optimera produktfördelningen till olika butiker utifrån kundernas behov, som kan skilja sig åt rätt mycket beroende på var i landet butikerna ligger.
Jakob Liljedahl
AI-chef på Coop

Förutom ett omfattande användande av Machine learning håller Coop för närvarande på att bygga ett verktyg med generativ AI med namnet ”Coop GPT” som kommer att ha olika funktioner och kunna användas i flera processer. Ett av dessa är att hjälpa de anställda med arbetsrelaterade frågor.

– Vi har ett intranät där de anställda kan få svar på olika frågor. När Coop GPT är klar kommer den att kunna besvara en stor mängd frågor, så att de anställda slipper leta runt på intranätet och andra ställen efter rätt information. På så sätt spar vi tid, pengar och kan ge kunderna bättre service.

Coop är med cirka 800 butiker runt om i landet en av Sveriges största dagligvarukedjor.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.
handelskommun-bilder-(1920-x-1080-px).jpg

Falkenberg kan bli Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln knyter ihop staden”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
readventure-collage2.png

re-adventure: Uppstickaren som satsar på outdoor-plagg i premiumsegmentet

NyhetMöt re-adventure, som specialiserat sig på att sälja outdoorplagg second hand.
normal-promenad.png

Promenera, lyssna, lär – så håller HR-teamet på Normal koll på arbetsrätten

NyhetKunskap i öronen, frisk luft i lungorna och ett bättre grepp om arbetsrätten. Så gör Normal för att väva in lärande i vardagen tillsammans.
vinnare-2024.png

Retail Awards 2025: Snart vet vi vilka som tävlar om branschens finaste priser

NyhetNästa vecka avslöjas finalisterna i Retail Awards 2025.
tre.png

Kalmar, Falkenberg och Östersund i final till Sveriges bästa handelskommun!

NyhetKalmar, Falkenberg och Östersund är finalister till Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun 2025.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.