Hoppa till innehåll

D-Congress: Grocery Transformation – framgångsfaktorer för framtidens dagligvaruhandel

Hur, var och när, samt på vilket sätt kommer vi att handla dagligvaror framöver? Hur bör detaljhandelskedjorna möta och förhålla sig till de förändrade behov och drivkrafter som dagens och morgondagens konsumenter har? Kring detta diskuterades vid ett seminarium på D-Congress.

grocery-dcongress-2023.png

Samhället förändras i snabb takt. Digitalisering, hållbarhet och geopolitiska utmaningar är några av de faktorer som skapar nya förutsättningar. Nya sätt att jobba och leva våra liv är andra. Hur kommer morgondagens butik se ut och vilka är framgångsfaktorerna på en förändrad marknad? 

Under D-Congress andra dag möttes Emma Hernell, vd på HUI, Isabelle Häggman från ICA, Fredrik Uhrbom från Coop, Frida Ridderstolpe från Axfood och Omid Ghanbari från Matspar i en paneldiskussion om möjligheterna som föds ur ett behov av snabb omställning inom dagligvaruhandeln.

Som mathandlare idag räcker det inte längre med att erbjuda det bästa sortimentet till det bästa priset. I takt med att världen förändras, och kundbeteenden och köpmönster med den, krävs fler delar i en palett som är större än någonsin. Under pandemin och postpandemin har mat på nätet gjort en resa som kan liknas vid en berg- och dalbana. Tillväxttalen online för ett par år sedan fick den mest erfarna statistikern att börja fundera på om något blev fel i beräkningarna. Trots att andelen som handlar online sedan dess minskat något har det ändå tvingat in dagligvaruhandeln i ett nytt sätt att tänka och möta kundens behov. Med de extrema tillväxttalen som nämndes tidigare följde nämligen också ett behov av nya affärsmodeller och digitala lösningar, nya kanaler, erbjudanden och prismodeller. Och det snabbt. Sömlösheten mellan fysisk butik och online är som exempel numera en hygienfaktor.  

Med de extrema tillväxttalen som nämndes tidigare följde nämligen också ett behov av nya affärsmodeller och digitala lösningar, nya kanaler, erbjudanden och prismodeller.

Paneldeltagarna och deras varumärken har alla på olika sätt skapat nya sätt att möta kundens behov. Som exempel kan nämnas ICA:s högautomatiserade centrallager, Axfoods Shop and Go i fysisk butik och Coops lågprissatsning när man köpte upp alla Netto-butiker. De är alla överens om att Omni, som det pratats om i så många år, händer nu. Och att även om de fysiska besöken i butik har ökat igen sedan pandemin och online-försäljningen minskat något, så är det idag en hygienfaktor att hitta synergin kanalerna emellan, och att tänka ETT kundmöte.

Omid på Matspar hävdar med bestämdhet att alla köpresor börjar digitalt oavsett var transaktionen sedan genomförs. Matspar är en jämförelsesajt online som speglar dagligvaruhandlarnas sortiment och ger kunden möjlighet att jämföra priser samt göra egna medvetna val baserat på information.
För Fredrik Uhrbom, som tidigare kommer från Clas Ohlson, är det i grunden ingen skillnad på branschsegmenten utifrån behovslösningar för kunden. Det handlar om att hela tiden möta kundens behov av hälsa, ekonomi, tid och hållbarhet.

Dagligvaruhandelns omställning, liksom nya kundbeteenden och köpmönster, påverkar hela handeln och ger utvecklingen en skjuts framåt. Även inom sällanköpshandeln. Hur ett sådant panelsamtal låter om några år är frågan, men vi kan konstatera att vi med spänning och förväntan kommer att sitta som åhörare, även då.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.