Hoppa till innehåll

D-Congress: Grocery Transformation – framgångsfaktorer för framtidens dagligvaruhandel

Hur, var och när, samt på vilket sätt kommer vi att handla dagligvaror framöver? Hur bör detaljhandelskedjorna möta och förhålla sig till de förändrade behov och drivkrafter som dagens och morgondagens konsumenter har? Kring detta diskuterades vid ett seminarium på D-Congress.

grocery-dcongress-2023.png

Samhället förändras i snabb takt. Digitalisering, hållbarhet och geopolitiska utmaningar är några av de faktorer som skapar nya förutsättningar. Nya sätt att jobba och leva våra liv är andra. Hur kommer morgondagens butik se ut och vilka är framgångsfaktorerna på en förändrad marknad? 

Under D-Congress andra dag möttes Emma Hernell, vd på HUI, Isabelle Häggman från ICA, Fredrik Uhrbom från Coop, Frida Ridderstolpe från Axfood och Omid Ghanbari från Matspar i en paneldiskussion om möjligheterna som föds ur ett behov av snabb omställning inom dagligvaruhandeln.

Som mathandlare idag räcker det inte längre med att erbjuda det bästa sortimentet till det bästa priset. I takt med att världen förändras, och kundbeteenden och köpmönster med den, krävs fler delar i en palett som är större än någonsin. Under pandemin och postpandemin har mat på nätet gjort en resa som kan liknas vid en berg- och dalbana. Tillväxttalen online för ett par år sedan fick den mest erfarna statistikern att börja fundera på om något blev fel i beräkningarna. Trots att andelen som handlar online sedan dess minskat något har det ändå tvingat in dagligvaruhandeln i ett nytt sätt att tänka och möta kundens behov. Med de extrema tillväxttalen som nämndes tidigare följde nämligen också ett behov av nya affärsmodeller och digitala lösningar, nya kanaler, erbjudanden och prismodeller. Och det snabbt. Sömlösheten mellan fysisk butik och online är som exempel numera en hygienfaktor.  

Med de extrema tillväxttalen som nämndes tidigare följde nämligen också ett behov av nya affärsmodeller och digitala lösningar, nya kanaler, erbjudanden och prismodeller.

Paneldeltagarna och deras varumärken har alla på olika sätt skapat nya sätt att möta kundens behov. Som exempel kan nämnas ICA:s högautomatiserade centrallager, Axfoods Shop and Go i fysisk butik och Coops lågprissatsning när man köpte upp alla Netto-butiker. De är alla överens om att Omni, som det pratats om i så många år, händer nu. Och att även om de fysiska besöken i butik har ökat igen sedan pandemin och online-försäljningen minskat något, så är det idag en hygienfaktor att hitta synergin kanalerna emellan, och att tänka ETT kundmöte.

Omid på Matspar hävdar med bestämdhet att alla köpresor börjar digitalt oavsett var transaktionen sedan genomförs. Matspar är en jämförelsesajt online som speglar dagligvaruhandlarnas sortiment och ger kunden möjlighet att jämföra priser samt göra egna medvetna val baserat på information.
För Fredrik Uhrbom, som tidigare kommer från Clas Ohlson, är det i grunden ingen skillnad på branschsegmenten utifrån behovslösningar för kunden. Det handlar om att hela tiden möta kundens behov av hälsa, ekonomi, tid och hållbarhet.

Dagligvaruhandelns omställning, liksom nya kundbeteenden och köpmönster, påverkar hela handeln och ger utvecklingen en skjuts framåt. Även inom sällanköpshandeln. Hur ett sådant panelsamtal låter om några år är frågan, men vi kan konstatera att vi med spänning och förväntan kommer att sitta som åhörare, även då.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.