Hoppa till innehåll

Turiståret 2024 ser ut att bli ett rekordår. Både Världsturismorganisationen, UNWTO, och Visit Sweden ser en återgång till tiden före pandemin. Hur förbereder du dig som handlare på bästa sätt, för att omfamna turisterna som kundgrupp och göra just din butik tillräckligt attraktiv? Svensk Handel har listat några tips och idéer som inspiration.

turister-gagata.jpg

Alla turister behöver handla någon gång under sin resa. Vissa behöver mat för att kanotturen eller vandringen ska bli trevlig, andra flanerar i våra stadskärnor och ytterligare några har shopping som reseanledning. Av de utländska turisterna är det i år extra många som lyfter just shoppingen som en viktig del av deras vistelse i Sverige. Sedan länge vet vi att en tredjedel av det turisterna omsätter kommer handeln till godo. Ta del av våra tips för att göra just din butik extra attraktiv i sommar.

Samarbeta lokalt och planera

Ta kontakt och nätverka med din kommun, besöksnäringen och andra branschkollegor. Hur kan ni hjälpas åt att dra besökstrafik till varandra?

  • Analysera målgruppen baserat på tidigare statistik - varifrån beräknas tillresta komma, nationellt och internationellt?

  • När under sommaren beräknas de komma? Semesterperioderna kan skilja sig åt, nationellt och internationellt.

  • Vilka lokala evenemang, turistattraktioner, sevärdheter erbjuds i din kommun eller i grannkommunerna/länet som ni kan ta draghjälp av?

  • Vilka varor/produkter förväntas attrahera målgrupperna?

Hur skapar du bäst synlighet för din verksamhet – var och hur marknadsför du dig bäst för målgruppen? Använd butiken som den främsta kanalen. Ställ dig frågan, om du strosade runt bland butikerna som förstagångsbesökare, vad skulle få dig att vilja gå in i just din butik?

  • Modifiera sortimentet - se till att köpa in och presentera produkter som möter efterfrågan så långt det är möjligt.

  • Utbilda personalen i att vara lite extra på tårna – inventera personliga styrkor, finns det till exempel någon i personalgruppen som pratar fler språk än svenska? Gör det tydligt i butiksentrén, i kassan eller på namnskyltar.

  • Skyltning – fronta de produkter som ni tror kommer attrahera allra mest och satsa lite extra på dekor och utsmyckning av butiken.

  • Paketering – se till att butiken och sortimentet lever upp till eventuell marknadsföring, så det finns en röd tråd och en tydlig igenkänning.

  • Storytelling – hitta kreativa sätt att berätta just er historia, i marknadsföringen eller i butiken.

  • Shareability – gör det enkelt för kunden att dela upplevelsen, till exempel i sociala kanaler.

I ett kunskapsbrev delar Visit Sweden med sig av kunskap och inspiration som kan ge idéer till spetsig marknadsföring och hur du som företag kan rikta utbudet till svenska och internationella besökare.

familj-har-shoppat.jpg

Svensk Handel har genom åren presenterat ett antal rapporter på ämnet Shoppingturism. Stora delar är fortfarande aktuella. Kika gärna igenom dessa för fler insikter som kan vara till nytta.

elisabet-elmsater-vegso.jpg

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

NyhetMaria Magnusson Olsson, försäljningschef på Ica Kvantum Stenungsund berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.
artikelbild-coop-webben.jpg

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

NyhetHur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder?
ica-sjalvutcheckning.png

Stölder tvingar ICA-butik att stänga självutcheckningen

NyhetSjälvbetjäning ska göra det snabbt och enkelt att handla. Men ökade stölder leder till att butiker nu stänger självutcheckningen.
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.