Hoppa till innehåll

Den pågående energikrisen lämnar många frågetecken och en hel del oro. Svensk Handel jobbar aktivt med frågan och presenterar här lite fakta, spaningar och rekommendationer för hur du som handlare kan tänka och agera. Elpriserna drabbar en redan tufft prövad bransch. Men hur arbetar Svensk Handel med frågan, och vad kan du som handlare tänka på?

elsladd.jpg

Elpriskompensation

Oron kring elpriserna och när kompensation kan komma att betalas ut är några av de mest frekventa frågorna som inkommer till Svensk Handel just nu. Vi får även frågor kring hur handeln kan arbeta förebyggande för att minska de negativa effekterna.

Ett intensivt påverkansarbete pågår för fullt med förhoppningen att kunna säkerställa att handeln får kompensation för de höga elpriser handlare nu betalar. För många företag är frågan akut, givet att det kan vara avgörande för huruvida man kommer kunna fortsätta bedriva sin verksamhet eller ej. Men faktumet kvarstår, handlare kan inte vänta längre. Besked från regeringen måste komma nu. Detta och mycket mer lyfte vi i debattartiklar i Sydsvenskan och Göteborgs-Posten.

Eventuell bortkoppling av verksamheter från elnätet

Frågan intensifieras nu i media, vilket också medför frågor från våra medlemmar. Svensk Handel följer utvecklingen av eventuella planerade bortkopplingar från elnätet och gör just nu bedömningen att en sådan risk är mycket liten, men att det ändå finns en förhöjd risk jämfört med ett normalläge. Det är kommunens energiansvariga, länsstyrelsen och ditt elnätsbolag som tillsammans är ansvariga för den fortlöpande informationen. Den återkommande rekommendationen för att minska risken för bortkoppling är att alla aktörer i samhället hjälper att energispara och energieffektivisera. Om en bortkoppling ändå skulle behöva ske är det bra att som enskild verksamhet vara så förberedd som möjligt.

I påverkansarbetet som nu förs är Svensk Handel tydliga med att de delar av handeln som anses vara samhällsviktiga, exempelvis livsmedel och apotek, inte ska omfattas av bortkoppling från elnätet i det fall sådana skulle äga rum. Om så ändå skulle behöva ske bör avbrotten vara så korta som möjligt för att undvika negativa effekter på speciellt kylda och frysta varor.

Nedan följer några användbara tips från Svensk Handel kring hur du som handlare kan tänka för att lindra effekterna av energikrisen.

Vad kan du göra som handlare/företag?

  • I den mån det går, energieffektivisera! Vidta möjliga individuella åtgärder i din verksamhet som sparar energi. Finns det exempelvis möjligheter att minska kostnaderna för belysning eller kan temperaturen i verksamheten minskas utan negativa konsekvenser? Dela idéer och erfarenheter med andra i ditt nätverk och passa även på att dra lärdom av varandra.

  • För en kontinuerlig dialog med din fastighetsägare om vilka eventuella åtgärder som kan vidtas och stöd som kan tänkas finnas för att minska kostnaderna.

  • Din kommuns energikontor är ett lämpligt stöd om du skulle ha frågor eller efterfråga mer information om läget i ditt närområde.

  • I det fall en planerad bortkoppling skulle äga rum kommuniceras en sådan via myndigheter, ansvarigt elnätsbolag samt genom media. Det är inget som kommer ske utan förvarning utan senast vid lunch dagen innan, när det framgår för Svenska Kraftnät hur energitillgången kommer att se ut för kommande dag.

  • För att minska konsekvenserna vid en eventuell bortkoppling från elnätet är det viktigt att företaget gör egna sårbarhetsanalyser, speciellt om man har verksamhet som innefattar kylar och frysar. Det kan exempelvis handla om att hålla kvar kylan så länge som möjligt, men även säkerställa att maskiner och funktioner skyddas så de snabbt kan kopplas på igen efter ett bortfall.

magnus-nikkarinen-profilbild-2025.png

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.