Hoppa till innehåll

Med anledning av den uppmaning till bojkott av matbutiker som figurerat i sociala medier och på debattsidor, finns det goda skäl att föra fram fakta kring matpriserna.

sanningsskylt.png

Dagligvaruhandelns betydelse för Sverige kan inte överskattas.

Totalt arbetar drygt 110 000 personer i dagligvaruhandeln. En tredjedel av de som arbetar inom dagligvaruhandeln är under 25 år. Cirka en av fyra anställda i dagligvaruhandeln har utländsk bakgrund. För många är branschen det första mötet med arbetslivet.  

Det är viktigt att falska uppgifter om branschen inte får stå oemotsagda. Här bemöter vi några av de mest felaktiga påståendena:

  • Påstående: “Dagligvaruhandeln har höga marginaler och matbutiksägare skär guld med täljkniv.”

    Fakta: Vinstmarginalen i dagligvaruhandeln ligger på cirka 2,5 procent. Det är lägre än de flesta andra branscher. De ökade inköpspriserna, elpriserna och arbetskraftskostnaderna, tillsammans med konsumenternas tunnare plånböcker har dessutom skapat en pressad situation för dagligvaruhandeln. Cirka 300 matbutiker har de senaste åren gått med förlust.  

butikshundringen-(1080-x-1350-px).png
Hit går hundringen i handeln
  • Påstående: “Dagligvaruhandeln och handlarna har ”passat på” att öka sina vinstmarginaler under de senaste årens kraftiga matprisökningar.” 

    Fakta:  Verkligheten är att prisökningarna mot konsument inte täcker handlarnas ökade kostnader, enligt fakta som har redovisats öppet av oberoende SCB. När priserna i dagligvaruhandeln har ökat med 27 procent sedan januari 2022 så har handlarnas inköpspriser ökat med 32 procent. Pandemins och lågkonjunkturens effekter har alltså även drabbat dagligvaruhandeln. 
    Att priserna nu rusar på kakao och kaffe beror på omvärldsfaktorer såsom torka och brist. Dagligvaruhandeln behöver då också höja priserna för att inte gå med förlust. Samtidigt så vill man ha nöjda och återkommande kunder varför prisökningarna behöver vara så små som möjligt. 

  • Påstående: “Bristande konkurrens i dagligvaruhandeln är orsaken till stigande matpriser. ”

    Fakta:  Även om dagligvarubutikerna ofta delar varumärken (ICA, Coop, Hemköp, Lidl, etc) är det konkurrens om kunderna både mellan kedjor och mellan butiker. Många handlare (till exempel alla ICA-handlare) är fristående. Ser man på dagligvaruaktörerna så går fyra av Sveriges sex aktörer i branschen med förlust. Om branschen skulle vara så lukrativ som det beskrivs så skulle fler aktörer sikta på den svenska marknaden. Det är dessutom ovanligt att fler aktörer ryms på nationella marknader. 

prisutveckling.png
Råvaruprisernas utveckling
  • Påstående:  “De svenska matpriserna har ökat på ett unikt sätt jämfört med andra länder.” 

    Fakta:  Öppet redovisade siffror från EU:s statistikmyndighet Eurostat visar att 
    svenska matpriser har ökat mindre än i övriga EU. 

Svensk Handel kommer även fortsättningsvis att stå upp för våra medlemsföretag, och arbeta för en nyanserad diskussion kopplad till frågan om matpriserna. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.