Hoppa till innehåll

FAQ - förändring gällande plastpåseskatt från 1 november 2024

Regeringen har beslutat att från och med 1 november 2024 ta bort skatten på plastpåsar. Att skatten tas bort välkomnas av Svensk Handel, som drivit frågan under en längre tid.

plastpase-forandring.jpg

Avskaffandet av plastpåseskatten väcker frågor hos handelsföretagen, varför Svensk Handel nedan ger svar på frågor kopplat till att skatten försvinner.

1.  Vad är det som händer med plastpåseskatten från 1 november 2024 och varför?

Lagen om obligatorisk skatt på plastbärkassar upphör den 1 november. Det gäller även kravet på att ta ut en skatt på mycket tunna plastbärkassar som oftast används till frukt och grönt. Anledningen är att regeringen inte bedömer att skatten fyller något syfte längre. Konsumenterna har genomfört en beteendeförändring i användandet av kassar och den anses vara krånglig och konkurrenssnedvridande. För övrigt har regeringen konstaterat att Sverige redan ligger långt under EU:s krav på att använda max 40 kassar per person och år till senast 1 december 2025. I Sverige konsumerades 17 kassar per person under 2023.

2.  Vad innebär det för handelsföretagen?

Det innebär att den handlare som sätter en kasse på den svenska marknaden efter det datumet inte behöver betala in skatten på 3 SEK per kasse längre. För mycket tunna plastbärkassar försvinner den skatt som varit på 30 öre per kasse. Det innebär också att systemet med registrerade lagerhållare försvinner och de lager av plastbärkassar som finns är inte skattepliktiga efter den 1 november.

3.  Innebär detta att man måste sänka priserna på plastpåsar?

Det finns inga krav på vad priset på en plastbärkasse ska vara. Detta är upp till handelsföretagen att bestämma priset, oberoende om det finns en skatt eller inte. Det mesta tyder på att vissa handelsföretag kommer att sänka priset på platsbärkassar när skatten försvinner, medan andra har den kvar, men använder överskottet från försäljningen till olika typer av hållbarhets- och miljöinitiativ.

4.  Svensk Handels råd till handelsföretagen?

Även om den nationella skatten på plastbärkassar försvinner i Sverige, finns den EU-lagstiftningen som trädde i kraft 2017 om informations- och rapporteringskrav kvar. Svensk Handel uppmanar handelsföretagen att göra förnyade ansträngningar med informationsinsatser för att säkerställa att konsumtionen inte ökar drastiskt. Det kan exempelvis ske genom att sätta upp skyltar om vikten av att hushålla med bärkassar och att erbjuda flergångsalternativ i butik.

Mer information om informationsansvaret och hur man som handelsföretag kan agera finns här:

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.