Regeringen meddelar att skatten på plastpåsar försvinner i november 2024, med hänvisning till att EU-målen kring minskad plastkonsumtion redan uppfyllts. Svensk Handel, som tidigt ifrågasatte behovet av en plastpåseskatt, välkomnar dagens besked.

plastkassar-16x9.png

Skatten på plastpåsar infördes 2020. Svensk Handel var tidigt starkt kritiska till skatten, som inte fyller något miljösyfte, utan i första hand är ytterligare en skatt som drabbar hushåll och företag ekonomiskt.

Vi välkomnar att regeringen äntligen begraver plastpåseskatten en gång för alla. Det här var aldrig en skatt som gjorde skillnad för miljön. Klimatfrågan är för viktig för att ägnas åt symbolåtgärder och plakatpolitik, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning på Svensk Handel.

Redan före införandet av plastpåseskatten hade handelns egna åtgärder bidragit till stora sänkningar av konsumtionen av miljöskadliga plastkassar. Konsumtionen låg väl i linje med EU:s minskningsmål.

- Att arbeta hållbart har länge varit en mycket högt prioriterad fråga i branschen och svenska handelsföretag är generellt föregångare i det arbetet. Studier och livscykelanalyser har visat att inga miljö- eller klimatvinster har uppnått genom plastpåseskatten, säger Martin Kits och fortsätter:

- Plastpåseskatten är en grönsminkad skatt som snarare haft negativa än positiva miljöeffekter. Vi hoppas att regeringen nu också tar sitt förnuft till fånga och avskaffar andra skadliga punktskatter, exempelvis elektronikskatten, som i likhet med plastpåseskatten snarare är ett uttryck för politisk greenwashing än en åtgärd som förbättrar miljön.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

martin-kits2-1677241776.jpg

Martin Kits

Chef Näringspolitik och opinionsbildning

myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.
handelsbarometern-januari-2024.png

Handelns framtidsförväntningar stiger

PressmeddelandeHandelsbarometern januari. Den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.