Hoppa till innehåll

Med 98 procent norska kunder är handeln vid gränsen en avgörande livsnerv för Strömstad. När Svensk Handel besökte staden nyligen var budskapet tydligt: Gränshandeln är inte bara shopping – den är jobb, tillväxt och framtid för hela regionen.

stromstad-artikel.jpg

95 procent av kunderna på Systembolaget AB i Strömstad shoppingcenter kommer från Norge. Det märks särskilt inför påsk, 17 maj och andra norska högtider, då butiken bemannas med över 50 personer. "Midsommar är faktiskt en av våra lugnaste veckor", säger butikschefen Alexander Johansson, på bilden tillsammans med Anna-Karin Hammar från Systembolaget i Uddevalla.

Och det är inte bara Systembolaget. På Nordby och Svinesund driver GRENSEMAT AB några av Sveriges största matbutiker – med hela 450 anställda och 98 procent norska kunder. Sedan starten 1994 har området växt till över 100 butiker och lockar idag 7 miljoner besökare varje år. Under pandemin, när gränsen till Norge plötsligt stängdes, föll omsättningen från 16–17 miljoner till 30 000 kronor, vilket är ett tydligt bevis på gränshandelns avgörande betydelse.

Strömstad har dessutom världens största godisbutik för att möta norrmännens sötsug. Gottebiten Strömstad AB:s vd Mats Idbratt visar runt på 3000 kvadrat, som en stor dagligvarubutik i Sverige, men med 800 sorter lösgodis och 50 anställda.
 
I veckan besökte Svensk Handel Strömstad för att lyfta frågan om gränshandelns roll som jobbmotor i regionen. Gränshandeln utgör en viktig del av Handelslandet Sverige. Henrik Ekelund, chef för näringspolitik, intervjuades av Strömstads Tidning:

Gränshandeln skapar tusentals jobb och är en viktig motor för tillväxt, både lokalt och nationellt. Den förtjänar att lyftas mer i samhällsdebatten.
Henrik Ekelund
chef näringspolitik, Svensk Handel

Det handlar inte bara om shopping – det handlar om arbetstillfällen, skatteintäkter och levande samhällen.

henrik-ekelund.jpg

Henrik Ekelund

Enhetschef Näringspolitik

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.