Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln
Samtidigt som stora delar av den svenska detaljhandeln fortfarande brottas med svag konjunktur och försiktiga konsumenter, finns det ljusglimtar som visar tydliga tecken på återhämtning. Ett sådant exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
Vi har haft vår bästa påsk någonsin. Försäljningen slog rekord, och det märks verkligen att gränshandeln är tillbaka i full kraft.
Mats Idbratt
vd för Gottebiten En gros AB
Samtidigt som stora delar av den svenska detaljhandeln fortfarande brottas med svag konjunktur och försiktiga konsumenter, finns det ljusglimtar som visar tydliga tecken på återhämtning. Ett sådant exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
– Vi har haft vår bästa påsk någonsin. Försäljningen slog rekord, och det märks verkligen att gränshandeln är tillbaka i full kraft, säger Mats Idbratt, vd för Gottebiten En gros AB, som driver tjugo godisbutiker längs den svenska gränsen, framför allt mot Norge.
Pandemin slog hårt – men kunderna är tillbaka
Kunderna är tillbaka i mängder. Påsken är en storledighet i Norge, och många är lediga hela veckan. Vi hade faktiskt vår bästa försäljningsdag på onsdagen före skärtorsdag. Mer än 90 procent av våra kunder under påsken kom från Norge, och så ser det ut under stora delar av året.
Mats Idbratt
vd för Gottebiten En gros AB
Gränshandeln var en av de mest utsatta delarna av handeln under pandemin. När gränserna stängdes och resandet stoppades försvann kundunderlaget i princip över en natt. Många verksamheter kämpade för att överleva, och återhämtningen har varit både långsam och osäker. Men nu, fyra år senare, ser situationen helt annorlunda ut.
– Kunderna är tillbaka i mängder. Påsken är en storledighet i Norge, och många är lediga hela veckan. Vi hade faktiskt vår bästa försäljningsdag på onsdagen före skärtorsdag. Mer än 90 procent av våra kunder under påsken kom från Norge, och så ser det ut under stora delar av året, berättar Mats.
Lösgodis i topp – och chokladfavoriter i påskägget
Påskförsäljningen domineras, föga förvånande, av lösviktsgodis, påskägg och drycker. Sortimentets bredd och attraktiva kampanjer gör att många norska kunder planerar sin resa till Sverige just för att fylla påskägget.
– Vi erbjuder både prisvärde och variation som det inte finns någon motsvarighet till i Norge. Det gäller särskilt rena godisbutiker, som knappt existerar där. Vi har också kört kampanjer och mixrabatter under påsken, vilket har lockat många att köpa lite extra. Vi är också väldigt måna om att ge god service och ett välkomnande bemötande.
Att prisläget är lägre i Sverige spelar också roll. Kostnadsläget är generellt högre i Norge, då det finns avgifter och tullar som gör priserna högre på norska sidan gränsen. Norge hade tidigare en sockerskatt, men den är borttagen sedan några år tillbaka, utan att det tycks ha påverkat godishandeln märkbart. Den norska kronan har visserligen försvagats, men enligt Gottebiten har det ännu inte avskräckt kunderna.
– Traditionen att påskhandla i Sverige verkar väga tyngre än valutakursen just nu. Det är positivt, men vi är ändå vaksamma på utvecklingen. En kraftig försämring av den norska kronan skulle kunna påverka, och därför måste vi vara snabba att justera sortiment och erbjudanden vid behov.
Miljarder till svensk handel
Godis tröttnar man aldrig på. Själv är jag svag för ljus choklad – gärna med lakrits i.
Mats Idbratt
vd för Gottebiten En gros AB
Norska konsumenter är en viktig målgrupp för svensk gränshandel. Enligt tidigare beräkningar uppgick deras totala konsumtion i Sverige till nästan 28 miljarder kronor år 2019. Det innebar både tusentals arbetstillfällen och miljarder i skatteintäkter till den svenska staten.
Att gränshandeln nu återhämtar sig stärker alltså inte bara de enskilda företagen och gränshandelsregionerna – det är också ett bidrag till svensk sysselsättning och ekonomi i stort.
– Påsken är vår mest intensiva period på året. Det går snabbt, men betyder mycket – både för resultatet och för energin i hela organisationen, säger Mats Idbratt.
Och har man arbetat med godis i många år, blir man aldrig riktigt mätt på det.
– Nej, godis tröttnar man aldrig på. Själv är jag svag för ljus choklad – gärna med lakrits i.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!