Svensk Handels hållbarhetsrapport visar att allt fler konsumenter anammar cirkulära affärsmodeller i takt med ökad medvetenhet om hållbar konsumtion. Förra året handlade sju av tio konsumenter second hand och hela nio av tio konsumenter uppskattar att de kommer att handla begagnat, hyra eller reparera lika mycket eller mer under det kommande året.
Samtidigt erbjuder endast ca en femtedel av företagen, försäljning av begagnade eller upcyclade produkter samt uthyrning eller utlåning av varor. Drygt hälften av företagen erbjuder reparationer och reservdelar. De flesta företag som implementerar cirkulära affärsmodeller tenderar att fortsätta. För företagen finns en stor potential att komma igång med eller utveckla sin befintliga cirkulära affärsmodell och möta den växande efterfrågan.
Konsumentfråga i undersökningen: ”Hur mycket tror du att du kommer att göra följande val under det kommande året, jämfört med förra?”
Främsta anledningarna för konsumenten att använda cirkulära affärsmodeller är i alla tre kategorier pris, därefter hållbarhet. Det gäller därmed för företagen att hitta en affärsmodell som gifter ihop de två på ett hållbart sätt.
Den 22 mars lanserade EU-kommissionen två nya lagförslag – Right to repair och Substantiating Green Claims. Lagarna har inte trätt i kraft ännu, men du som är verksam inom handeln bör vara medveten om dessa förslag och hålla dig uppdaterad. Här kan du läsa mer och sammanfattande punkter.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.