Hoppa till innehåll

Medvetenheten om hållbarhetsfrågor är högre än någonsin och konsumenternas krav på företagen blir alltmer komplexa.

Att konsumenten just nu, givet inflationen, prioriterar pris men samtidigt tenderar att välja bort företag de inte uppfattar som hållbara skapar en komplex relation mellan ekonomi och hållbarhet. Trots detta är hållbarhetsfrågan fortsatt viktig för konsumenten och företagen tappar inte kursen i sitt hållbarhetsarbete. Det visar Svensk Handels hållbarhetsrapport, som presenteras för åttonde året i rad.

Rapporten presenterades nyligen på ett webbinarium av Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Gäster var inga mindre än Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood och Caroline Hamrin, grundare till Arkivet, som i dagsläget har fyra secondhand-butiker i Sverige och en etablering av e-handel på gång.

Secondhand, återbruk, reparation och uthyrning är trender som ökat kraftigt de senaste åren och som tveklöst är här för att stanna, samt bli en allt större del av det totala erbjudandet hos de flesta företag. De handlare som hittills testat cirkulära affärsmodeller, tenderar nämligen att fortsätta enligt rapporten.

- Trots den ganska extrema situationen med inflation och prisfokus, så står sig hållbarhetsfrågan väldigt bra i företagen. Men även hos konsumenten. På kort sikt är det inte så konstigt att man gör avkall på den ekologiska varan när priserna höjs så snabbt som de gjort nu. Men vi måste fortsätta jobba på vårt erbjudande, och det gör vi.
Åsa Domeij
Hållbarhetschef på Axfood

Topplista över vad konsumenter upplever vara viktigast i företagens hållbarhetsarbete enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning:

  1. Kvalitet

  2. Återvinning

  3. Arbetsförhållanden

  4. Pris

  5. Miljöpåverkan

  6. Djurhållning

  7. Produktion

  8. Transparens

  9. Förpackning

  10. Ärlighet

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-2024-logotyp.png

Save the date: Upplev framtidens handel på Nordic Retail Summit

NyhetI år kretsar programmet kring tre heta områden: Hållbarhetslagstiftning, säkerhet och AI.
hand-med-telefon-e-handel.png

Internationell e-handel: Expansion med utmaningar

NyhetE-handel utanför Sveriges gränser ökar och står nu för 17% av marknaden.
trendspaning-per-ljungberg-2-play-1708937132.png

Trendspaning: Vart är vi på väg?

NyhetSvensk Handels Per Ljungberg delar insikter inför årets D-Congress – på temat Innovation for Impact.
kvinna-faktura-900x280.jpg

Uppdatering angående ”Late Payment Regulation”

NyhetDiskussioner kring EU-kommissionens förslag om reglering av betalningstider pågår för fullt i Bryssel. Här är en sammanfattning av läget.
100-listan-(3).jpg

100 profiler som gör handeln mer hållbar

NyhetDe är ledare, entreprenörer, hållbarhetschefer och eldsjälar. 100 profiler som jobbar hårt för att handeln ska bli mer hållbar.
webbinarium-ehandel-summering.png

4 inspirerande tips inför e-handelsåret 2024

NyhetPaul Fischbein, Revolution Race och Monika Magnusson, Apotek Hjärtat delar sina bästa e-handelstips.
byt-nat-nu.png

Har du koll på dina uppkopplingar? Sverige stänger 2G och 3G

NyhetFram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och allt som är kopplat till dessa nät slutar fungera.
smink.png

EU stramar åt onlineförsäljning av kosmetika

NyhetEU har infört nya regler för att stärka konsumentskyddet vid onlineköp av kosmetik. Handlare måste visa mer omfattande produktinformation.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.