Hoppa till innehåll

Medvetenheten om hållbarhetsfrågor är högre än någonsin och konsumenternas krav på företagen blir alltmer komplexa.

Att konsumenten just nu, givet inflationen, prioriterar pris men samtidigt tenderar att välja bort företag de inte uppfattar som hållbara skapar en komplex relation mellan ekonomi och hållbarhet. Trots detta är hållbarhetsfrågan fortsatt viktig för konsumenten och företagen tappar inte kursen i sitt hållbarhetsarbete. Det visar Svensk Handels hållbarhetsrapport, som presenteras för åttonde året i rad.

Rapporten presenterades nyligen på ett webbinarium av Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Gäster var inga mindre än Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood och Caroline Hamrin, grundare till Arkivet, som i dagsläget har fyra secondhand-butiker i Sverige och en etablering av e-handel på gång.

Secondhand, återbruk, reparation och uthyrning är trender som ökat kraftigt de senaste åren och som tveklöst är här för att stanna, samt bli en allt större del av det totala erbjudandet hos de flesta företag. De handlare som hittills testat cirkulära affärsmodeller, tenderar nämligen att fortsätta enligt rapporten.

- Trots den ganska extrema situationen med inflation och prisfokus, så står sig hållbarhetsfrågan väldigt bra i företagen. Men även hos konsumenten. På kort sikt är det inte så konstigt att man gör avkall på den ekologiska varan när priserna höjs så snabbt som de gjort nu. Men vi måste fortsätta jobba på vårt erbjudande, och det gör vi.
Åsa Domeij
Hållbarhetschef på Axfood

Topplista över vad konsumenter upplever vara viktigast i företagens hållbarhetsarbete enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning:

  1. Kvalitet

  2. Återvinning

  3. Arbetsförhållanden

  4. Pris

  5. Miljöpåverkan

  6. Djurhållning

  7. Produktion

  8. Transparens

  9. Förpackning

  10. Ärlighet

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.
eu-avskogning.jpg

Svensk Handel välkomnar kommissionens förslag om avskogningsförordningen

NyhetEU-kommissionen föreslår att tillämpningsstarten för avskogningsförordningen skjuts upp i ett år fram till 30 december 2025.
pdvguide1.png

Guide och checklista – konkreta säkerhetsråd om PDV

NyhetHär är några goda råd till dig som jobbar i handeln, samt en guide om hur man kan implementera en handlingsplan för farliga situationer.
3-1728044068.png

Cyberbrott drabbar handeln hårt – Så här skyddar du dig bäst

NyhetKänn din fiende, var förberedd och agera direkt när IT-systemet hotas. Handelsbranschen utsätts regelbundet för digital kriminalitet.
5-1728044448.png

Branschen sätter press på politiken för en tryggare handel

NyhetNordic Retail Summit 2024 skapade en viktig plattform där handel och politik möttes för att diskutera branschens mest pressande frågor.
sms-binart.png

Falska sms, samtal och mejl från "din bank"

NyhetSäkerhetscenter har den senaste veckan fått in ett flertal anmälningar från företagare som mottagit falska sms och mejl.
vinnarna-scenen-ra-2024.jpg

De vann Retail Awards!

NyhetHär är alla nio vinnare i Retail Awards 2024.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.