Hoppa till innehåll

Medvetenheten om hållbarhetsfrågor är högre än någonsin och konsumenternas krav på företagen blir alltmer komplexa.

Att konsumenten just nu, givet inflationen, prioriterar pris men samtidigt tenderar att välja bort företag de inte uppfattar som hållbara skapar en komplex relation mellan ekonomi och hållbarhet. Trots detta är hållbarhetsfrågan fortsatt viktig för konsumenten och företagen tappar inte kursen i sitt hållbarhetsarbete. Det visar Svensk Handels hållbarhetsrapport, som presenteras för åttonde året i rad.

Rapporten presenterades nyligen på ett webbinarium av Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Gäster var inga mindre än Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood och Caroline Hamrin, grundare till Arkivet, som i dagsläget har fyra secondhand-butiker i Sverige och en etablering av e-handel på gång.

Secondhand, återbruk, reparation och uthyrning är trender som ökat kraftigt de senaste åren och som tveklöst är här för att stanna, samt bli en allt större del av det totala erbjudandet hos de flesta företag. De handlare som hittills testat cirkulära affärsmodeller, tenderar nämligen att fortsätta enligt rapporten.

- Trots den ganska extrema situationen med inflation och prisfokus, så står sig hållbarhetsfrågan väldigt bra i företagen. Men även hos konsumenten. På kort sikt är det inte så konstigt att man gör avkall på den ekologiska varan när priserna höjs så snabbt som de gjort nu. Men vi måste fortsätta jobba på vårt erbjudande, och det gör vi.
Åsa Domeij
Hållbarhetschef på Axfood

Topplista över vad konsumenter upplever vara viktigast i företagens hållbarhetsarbete enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning:

  1. Kvalitet

  2. Återvinning

  3. Arbetsförhållanden

  4. Pris

  5. Miljöpåverkan

  6. Djurhållning

  7. Produktion

  8. Transparens

  9. Förpackning

  10. Ärlighet

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-flagga.png

Avskogningsförordningen skjuts upp – nya tidsramar för företag

NyhetEU:s avskogningslagstiftning ska förhindra att produkter säljs på den europeiska marknaden om råvaran producerats på mark som avskogats.
topp.jpg

Här är de 10 mest lästa webbnyheterna 2024

NyhetVilka ämnen lockade mest på svenskhandel.se förra året? Här kan du ta del av 10 starka nyheter som under 2024 var några de mest lästa.
kungsgatan-stockholm.png

Transportstyrelsen avslår Stockholms överklagande – miljözonen fortsatt stoppad

NyhetTransportstyrelsen har beslutat avslå Stockholms stads överklagande av det tillfälliga stoppet för miljözon klass 3.
medlemsdekal-2025.jpg

Medlemsdekalen 2025 - visa att du är en del av någonting större

NyhetNu finns 2025 års medlemsdekal att beställa - och ladda ner digitalt.
nytt-korkort-2024.png

Körkortet uppgraderas och får nytt utseende

NyhetUtseendet och säkerhetsdetaljerna på svenska körkort kommer att uppdateras. Det här blir mycket viktigt för svenska handelsföretag.
farligaste-julkalendern-1.png

Lucköppning i decembers farligaste julkalender!

NyhetSe Svensk Handels kampanj "Decembers farligaste julkalender" mot osund konkurrens från kinesiska onlinegiganter, i sociala medier.
avtalsnytt_2.jpg

Avtalsnytt: Så fungerar avtalsrörelsen

NyhetOla Axelsson, Svensk Handels förhandlingschef berättar hur avtalsrörelsen fungerar.
circle-k_julerbjudande.jpg

Gott nytt år - med nya krav om hållbarhetsredovisning

NyhetFler företag omfattas efter nyår av högre krav på hållbarhetsrapport som en del i årsredovisningens förvaltningsberättelse.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.