Hoppa till innehåll

Medvetenheten om hållbarhetsfrågor är högre än någonsin och konsumenternas krav på företagen blir alltmer komplexa.

Att konsumenten just nu, givet inflationen, prioriterar pris men samtidigt tenderar att välja bort företag de inte uppfattar som hållbara skapar en komplex relation mellan ekonomi och hållbarhet. Trots detta är hållbarhetsfrågan fortsatt viktig för konsumenten och företagen tappar inte kursen i sitt hållbarhetsarbete. Det visar Svensk Handels hållbarhetsrapport, som presenteras för åttonde året i rad.

Rapporten presenterades nyligen på ett webbinarium av Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel. Gäster var inga mindre än Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood och Caroline Hamrin, grundare till Arkivet, som i dagsläget har fyra secondhand-butiker i Sverige och en etablering av e-handel på gång.

Secondhand, återbruk, reparation och uthyrning är trender som ökat kraftigt de senaste åren och som tveklöst är här för att stanna, samt bli en allt större del av det totala erbjudandet hos de flesta företag. De handlare som hittills testat cirkulära affärsmodeller, tenderar nämligen att fortsätta enligt rapporten.

- Trots den ganska extrema situationen med inflation och prisfokus, så står sig hållbarhetsfrågan väldigt bra i företagen. Men även hos konsumenten. På kort sikt är det inte så konstigt att man gör avkall på den ekologiska varan när priserna höjs så snabbt som de gjort nu. Men vi måste fortsätta jobba på vårt erbjudande, och det gör vi.
Åsa Domeij
Hållbarhetschef på Axfood

Topplista över vad konsumenter upplever vara viktigast i företagens hållbarhetsarbete enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning:

  1. Kvalitet

  2. Återvinning

  3. Arbetsförhållanden

  4. Pris

  5. Miljöpåverkan

  6. Djurhållning

  7. Produktion

  8. Transparens

  9. Förpackning

  10. Ärlighet

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
elsladd.jpg

Ansökan om elstöd öppnar 30 maj

NyhetRiksdagen har beslutat att företag i elområde 3 och 4 kommer att kunna söka elstöd via Skatteverket från och med den 30 maj.
turister-gagata.jpg

Så lockar du turisterna till din butik i sommar

NyhetÅr 2021 omsatte turismen i Sverige 76 miljarder kronor enbart i handeln, nästan var tionde krona av detaljhandelns totala omsättning. I år,
checklista-dokument.jpg

Så skyddar du ditt företag från bedragare i sommar

NyhetSommar och semester stundar och ordinarie personal finns kanske inte på plats. Med den ordinarie personalen på semester saknas ibland den er
inet-vinnare-16x9.png

Årets köpupplevelse med vänner i fokus

NyhetRetail Awards 2023 arrangerades på ett fullsatt Nalen den 8 maj. Nio vinnare skulle koras. I kategorin Årets köpupplevelse var det allmänhet
arets-butikssaljare-lova.jpg

Prisad butikssäljare med ambitioner

NyhetEtt av Retail Awards mest prestigefyllda pris, Årets butikssäljare, kammades hem av Lova Lindgren från Synsam Recycling Outlet i Umeå. Prisa
gardssallskapet-1.jpg

Gårdssällskapets ekologiska kött bar frukt

NyhetUnder årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av
gen-z-telefoner.jpg

Så kan handeln möta Generation Z

NyhetI Svensk Handels rapport Läget i handeln 2023 ägnas ett kapitel åt Generation Z, framtidens konsumenter som är födda mellan 1997 och 2012. P
vinnare2023.jpg

Här är alla vinnare i Retail Awards 2023!

NyhetNu kan vi presentera samtliga vinnare i årets nio kategorier.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.