Hoppa till innehåll

Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.

familj-har-shoppat.jpg

Det minskade ekonomiska spelrummet gör att pris blir än viktigare för företagen att prioritera i sitt erbjudande gentemot kund, och nu toppar det alltså listan över de viktigaste faktorerna för konsumenter när de köper varor inom sällanköpshandeln.

- Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Hållbarhet har fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet

Frågor kring hållbarhet har varit på tapeten under en längre tid. Nu går det att se att det ökade intresset för frågorna burit frukt. Över hälften av alla företag anser att deras hållbarhetsarbete befinner sig på en hög nivå och allt fler har integrerat hållbarhetsarbetet fullt ut och ser det som en kärnfråga i verksamheten.

- Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Företagen vill intensifiera sitt hållbarhetsarbete – men behöver hjälp

De senaste åren har varit tuffa för många handelsföretag. Från oroliga tider under pandemin till att nu möta en lågkonjunktur. Trots detta finns inga tecken på att fokuset på hållbarhet minskat, snarare är det tvärtom. Det som däremot efterfrågas, inte minst bland små- och medelstora företag, är hur man ska gå till väga.

- I undersökningen ser vi hur var tredje företag anser att vi som branschorganisation borde spela en större roll i arbetet med hållbarhetsfrågor. Det är givetvis ett mandat vi ska förvalta och intensifiera arbetet med att erbjuda vägledning och rådgivning inom hållbarhetsområdet, avslutar Sofia Larsen.

Siffror från undersökningen:

- Jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar fallit med 16 procentenheter (från 74 till 58 %).

- 7 % av företagen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget. 11 % har prioriterat upp arbetet och majoriteten, 76 % har inte förändrat sina prioriteringar.

- 79 % av hållbarhetscheferna sitter i ledningsgruppen (ökning med 3 procentenheter från 2020)

Rapporten presenteras i sin helhet vid ett webinarium den 20/3, kl. 09.00, där b.la. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood samt Caroline Hamrin, grundare av Arkivet, medverkar. Mer information finns på Svensk Handels hemsida, www.svenskhandel.se.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
e-handlare-kartong.jpg

E-handeln utvecklas sämre än handeln totalt i augusti

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svensk
sofia-larsen.jpg

Svensk Handel kommenterar budgeten: ”Positivt med breda skattesänkningar”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar regeringens fokus på inflationsbekämpning och skattesänkningar som stimulerar hushållens konsumtionskraft. Däremot s
plastkassar-16x9.png

Svensk Handel välkomnar avskaffandet av plastpåseskatten

PressmeddelandeRegeringen meddelar att skatten på plastpåsar försvinner i november 2024, med hänvisning till att EU-målen kring minskad plastkonsumtion red
herrklader.jpg

Rejält lyft för klädhandeln i augusti

PressmeddelandeSlut på semestrar, ostadigt väder och en återgång till skolor och arbetsplatser bidrog till en stark månad för klädhandeln, som uppvisar en
henrik-ekelund-neutral.jpg

Henrik Ekelund blir ny enhetschef för Näringspolitik på Svensk Handel

PressmeddelandeHenrik Ekelund får ansvar för att driva Svensk Handels näringspolitiska enhet. Han tillträder rollen som ny enhetschef för Näringspolitik på
illustration-rapporter.jpg

Svensk Handel lanserar program för att stärka handelns konkurrenskraft

PressmeddelandeMinskat konsumtionsutrymme i kombination med en rekordsvag krona skapar stora utmaningar för svenska handelsföretag. Samtidigt ökar den utlä
gatubild-stockholm.jpg

Svenska handlare fortsatt pessimistiska – inflationen största skälet till oro

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för augusti 2023 visar att höstens antågande skapar oro hos svenska butiks- och partihandlare. Hög inflation
e-handel-smartphone.jpg

Fortsatt svag utveckling i e-handeln trots inflationen

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för juni och juli månad visar att e-handelns omsättning i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar me

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.