Hoppa till innehåll

Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.

familj-har-shoppat.jpg

Det minskade ekonomiska spelrummet gör att pris blir än viktigare för företagen att prioritera i sitt erbjudande gentemot kund, och nu toppar det alltså listan över de viktigaste faktorerna för konsumenter när de köper varor inom sällanköpshandeln.

- Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Hållbarhet har fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet

Frågor kring hållbarhet har varit på tapeten under en längre tid. Nu går det att se att det ökade intresset för frågorna burit frukt. Över hälften av alla företag anser att deras hållbarhetsarbete befinner sig på en hög nivå och allt fler har integrerat hållbarhetsarbetet fullt ut och ser det som en kärnfråga i verksamheten.

- Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Företagen vill intensifiera sitt hållbarhetsarbete – men behöver hjälp

De senaste åren har varit tuffa för många handelsföretag. Från oroliga tider under pandemin till att nu möta en lågkonjunktur. Trots detta finns inga tecken på att fokuset på hållbarhet minskat, snarare är det tvärtom. Det som däremot efterfrågas, inte minst bland små- och medelstora företag, är hur man ska gå till väga.

- I undersökningen ser vi hur var tredje företag anser att vi som branschorganisation borde spela en större roll i arbetet med hållbarhetsfrågor. Det är givetvis ett mandat vi ska förvalta och intensifiera arbetet med att erbjuda vägledning och rådgivning inom hållbarhetsområdet, avslutar Sofia Larsen.

Siffror från undersökningen:

- Jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar fallit med 16 procentenheter (från 74 till 58 %).

- 7 % av företagen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget. 11 % har prioriterat upp arbetet och majoriteten, 76 % har inte förändrat sina prioriteringar.

- 79 % av hållbarhetscheferna sitter i ledningsgruppen (ökning med 3 procentenheter från 2020)

Rapporten presenteras i sin helhet vid ett webinarium den 20/3, kl. 09.00, där b.la. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood samt Caroline Hamrin, grundare av Arkivet, medverkar. Mer information finns på Svensk Handels hemsida, www.svenskhandel.se.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sh-logga-ljusgra-ny-4.jpg

Svensk Handel kommenterar sänkt matmoms

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar förslaget om sänkt matmoms och upprättandet av en matpriskommission.
p1640398-2.jpg

Här är finalisterna till Retail Awards 2025!

PressmeddelandeDen 1 oktober är det återigen dags för Retail Awards 2025. Nu står det klart vilka företag och individer som är årets finalister.
maria-mikkonen-2-1.jpg

Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera
sofia-larsen-24-2-1.jpg

Handeln går en osäker höst till mötes

PressmeddelandeOsäkerheten ligger som en våt filt över handelsföretagens framtidsutsikter. Framtidsförväntningarna är pessimistiska för 44:e månaden i rad.
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för juni till 15,3 miljarder kronor och för juli till 13,7 miljarder kronor.
maria-mikkonen-1-1.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens beslut – den svenska ekonomin står och stampar

PressmeddelandeI dag meddelade Riksbanken att styrräntan förblir oförändrad på 2,0 procent. Svensk Handel delar inte den bedömning som gjorts.
falkenberg.png

Falkenberg en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeFalkenberg är tillsammans med Kalmar och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
kalmar.png

Kalmar en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeKalmar är tillsammans med Falkenberg och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.