Hoppa till innehåll

Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.

familj-har-shoppat.jpg

Det minskade ekonomiska spelrummet gör att pris blir än viktigare för företagen att prioritera i sitt erbjudande gentemot kund, och nu toppar det alltså listan över de viktigaste faktorerna för konsumenter när de köper varor inom sällanköpshandeln.

- Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Hållbarhet har fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet

Frågor kring hållbarhet har varit på tapeten under en längre tid. Nu går det att se att det ökade intresset för frågorna burit frukt. Över hälften av alla företag anser att deras hållbarhetsarbete befinner sig på en hög nivå och allt fler har integrerat hållbarhetsarbetet fullt ut och ser det som en kärnfråga i verksamheten.

- Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Företagen vill intensifiera sitt hållbarhetsarbete – men behöver hjälp

De senaste åren har varit tuffa för många handelsföretag. Från oroliga tider under pandemin till att nu möta en lågkonjunktur. Trots detta finns inga tecken på att fokuset på hållbarhet minskat, snarare är det tvärtom. Det som däremot efterfrågas, inte minst bland små- och medelstora företag, är hur man ska gå till väga.

- I undersökningen ser vi hur var tredje företag anser att vi som branschorganisation borde spela en större roll i arbetet med hållbarhetsfrågor. Det är givetvis ett mandat vi ska förvalta och intensifiera arbetet med att erbjuda vägledning och rådgivning inom hållbarhetsområdet, avslutar Sofia Larsen.

Siffror från undersökningen:

- Jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar fallit med 16 procentenheter (från 74 till 58 %).

- 7 % av företagen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget. 11 % har prioriterat upp arbetet och majoriteten, 76 % har inte förändrat sina prioriteringar.

- 79 % av hållbarhetscheferna sitter i ledningsgruppen (ökning med 3 procentenheter från 2020)

Rapporten presenteras i sin helhet vid ett webinarium den 20/3, kl. 09.00, där b.la. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood samt Caroline Hamrin, grundare av Arkivet, medverkar. Mer information finns på Svensk Handels hemsida, www.svenskhandel.se.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
hostmode.png

Försiktig start på hösten för modehandeln

PressmeddelandeFörsäljningen av kläder ökade med blygsamma 1,3 procent i september jämfört med samma månad förra året. Skor ökade med 5,3 procent.
nina-jelver-1.jpg

Stora konsekvenser av handelsföretagens brottsutsatthet

PressmeddelandeSvensk Handels Trygghetsbarometer visar att stölder, bedrägerier och hot har blivit en del av vardagen för många handelsföretag.
ra-2-1.jpg

Svensk Handel presenterar vinnarna av Retail Awards 2024!

PressmeddelandeVid en festlig helkväll på Berns samlades handelsbranschen för att hylla de starkast lysande stjärnorna i branschen.
sofia-larsen-24-5.jpg

Ny prognos: Second hand väntas omsätta 50 miljarder

PressmeddelandeI Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” väntas köpen av begagnade varor växa med 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor 2034.
illustration-rapport-1.png

Handelsföretagen anar ett ljus i tunneln

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer visar att svenska handlare såg något mer ljust på kommande tre månader i september.
klader-pa-rack.jpg

Second hand omsatte 1,3 miljarder i augusti

PressmeddelandePre Loved-indikatorn för augusti månad visar att försäljningen av second hand-produkter minskade något.
maria-mikkonen.jpg

Svensk Handel kommenterar räntebeskedet - ”Takten behöver öka”

PressmeddelandeSvensk Handel ser positivt på att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan, men varnar för en allt för passiv räntesänkningstakt.
sofia-budget.jpg

Svensk Handel kommenterar höstbudgeten

PressmeddelandeUnder torsdagsmorgonen överlämnades höstbudgeten till riksdagen. Svensk Handel kan konstatera att budgeten innehåller både sött och salt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.