Hoppa till innehåll

Hur kan små och medelstora e-handlare göra en ny kund trygg i att sajten är säker att shoppa på? För modeföretaget Cellbes är Svensk Handels certifiering Trygg E-handel en viktig nyckel i tillväxtresan.

cellbes-montage.png
Certifieringen är en av sakerna som visar nya kunder att vi är en reko e-handel.
Mimi Darin
kommersiell chef på Cellbes

Ett inkluderande mode som passar alla kvinnor. Det är mottot för modeföretaget Cellbes som grundades i Borås för 70 år sedan. I dag har de en trogen kundbas och verksamhet i nio europeiska länder. Men jämfört med modevärldens e-handelsgiganter är de fortfarande en liten spelare och att förtjäna nya kunders förtroende är därför A och O i verksamheten. 

- Som e-handlare är det dyrt att skaffa nya kunder. Att få dem att känna trygghet och sedan bli återkommande kunder är den svåraste delen. Där kan ett certifikat som Trygg E-handel ha en stor betydelse för små och mellanstora spelare, eftersom det visar att e-handeln är säker även om kännedomen inte är den största, säger Mimi Darin, kommersiell chef på Cellbes. 

Mimi Darin lyfter också hur bedrägerierna blir allt mer utbredda och att dagens kunder ständigt letar efter kännetecken som visar att en sajt är okej. 

Tyvärr är det kopplat till att det finns många oseriösa spelare. Om bedrägerierna fortsätter att öka kommer Trygg E-handelcertifikatet att bli ännu viktigare för e-handlare.
Mimi Darin
kommersiell chef på Cellbes

Förutom att Trygg E-handel-certifikatet skickar en signal till kunderna skänker det även en trygghet internt på Cellbes, eftersom det visar att sajten efterlever de juridiska krav som ständigt uppdateras för e-handlare. 

- Regelverken kan ofta vara svåra att förstå, och för ett bolag på vår nivå måste väldigt mycket vara okomplicerat för att verksamheten ska kunna rulla på. Att vi kan få juridisk support från Trygg E-handel – så att vi kan ta rätt beslut i viktiga frågor – blir en trygghet för oss, säger Mimi Darin. 

Hon tror att liknande certifikat kommer bli allt viktigare för e-handlare i framtiden, när kunderna blir allt mer kräsna kring vilka de ger sina pengar till. 

Pålitlighet, hållbarhet och spårbarhet är saker som konsumenterna kräver mer och mer. Allt ska vara transparent idag och då är sådana här certifikat en viktig del i att man vågar trycka på köpknappen. Jag tror absolut att det kommer påverka tillväxten för mindre bolag framöver.
Mimi Darin
kommersiell chef på Cellbes

Tre skäl att ansluta sig till Trygg E-handel

  • Bekräftar att ni håller en hög standard. Inget bolag har klarat certifieringen på första försöket. Att genomgå processen innebär att sajten på alla sätt måste leva upp till de juridiska kraven som ställs. Det blir med andra ord en kvalitetsstämpel för hela verksamheten. 

  • Minska risken för konflikter med kunder. Dagens konsumenter är långt ifrån lojala och överger gärna ett företag efter en dålig upplevelse. Genom Trygg E-handel är villkoren och kraven tydliga både för kund och företaget, gällande allt från köpvillkor och hantering av personuppgifter till ångerrätt och returer. 

  • Undvik onödiga viten. Lagarna kring e-handel förändras idag snabbt och för att stävja oseriösa aktörer blir det allt vanligare med böter vid överträdelser. Certifikatet Trygg E-handel innebär att ni alltid följer de senaste lagarna och reglerna. 

1920x1080_tagline2.png

Om Svensk Handel och certifieringen Trygg E-handel

Svensk Handel är branschorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi arbetar med att förbättra villkoren för handelsföretagen i Sverige. Certifieringen Trygg E-handel har i år re-lanserats för att hjälpa e-handlare att nå sin fulla potential och skapa trygghet. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.