Hoppa till innehåll

Plick, Flügger färg och Elgiganten är finalister i kategorin Årets hållbarhetssatsning på Retail Awards 2 oktober.

hallbarhetsfinalister.png
Jimmy Heibert, Plick, Johannes Karlsson, Flügger färg, Tony Ottebjer-Winkler, Elgiganten

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala. Här delas nio olika utmärkelser ut till handelns starkast lysande stjärnor som bidrar till att utveckla och driva branschen framåt. I år arrangeras galan på anrika Berns i Stockholm, den 2 oktober.

Ett av priserna som delas ut är Årets hållbarhetssatsning. Utmärkelsen går till det detaljhandelsföretag som flyttat fram sin position och som inspirerar andra företag inom handeln att arbeta mer med hållbarhetsfrågor. Finalisterna i kategorin Årets hållbarhetssatsning är Elgiganten, Plick och Flügger färg.

Köp biljett till galan här!

Plick: "Banar väg för en ny generation"

Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick, menar att de banar väg för en ny generation. 

Vi inspirerar unga människor att omfamna cirkulär ekonomi och förstå värdet av att ge produkter ett nytt liv. 
Jimmy Heibert
vd och grundare, Plick

–  Att satsa på hållbarhet är avgörande för att säkerställa en livskraftig framtid för kommande generationer, säger Jimmy Heibert och fortsätter:

– Genom att investera i hållbara lösningar kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt inspirera andra att följa efter. Hållbarhet är inte bara en trend utan en nödvändighet. Vi på Plick ser det som vår uppgift att bana vägen och visa att ansvarsfullt handlande kan kombineras med innovation och tillväxt.

Flügger färg: "Världens första färg med Astma- och Allergimärkningen"

Ett annat företag som är nominerat i samma kategori är Flügger färg. Johannes Karlsson, Country Manager, menar att klimat och miljö är en viktig och naturlig del av deras sätt att driva verksamheten. 

– På Flügger arbetar vi dagligen för att minska vår påverkan på klimatet och miljön och Flüggers produkter är till för att bevara (och försköna) vår omgivning. Över 99 procent av vår färg och spackel är vattenbaserat, mer än 80 procent är märkta med Svanen eller EU-blomman och vi har lanserat världens första färg med den gemensamma nordiska Astma- och Allergimärkningen, berättar Johannes Karlsson.

Elgiganten: “Vi har ett ansvar att säkra omställningen”

Den tredje finalisten i Årets Hållbarhetssatsning är Elgiganten. Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef på Elgiganten, menar att de har ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Som en av Nordens ledande varuhuskedjor för hemelektronik och vitvaror har vi ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle. En viktig ambition vi har är därmed att förlänga livslängden på elektronikprodukter och gå mot en mer resurseffektiv affär.
Tony Ottebjer-Winkler
drift- och hållbarhetschef, Elgiganten

Tony Ottebjer-Winkler tycker att det är bra att initiativ och engagemang inom området uppmärksammas.
– Vi kan inspireras av varandra och fortsätta arbeta för att öka resurseffektiviteten. I slutändan jobbar alla inom branschen mot samma mål – att vårda sina erbjudanden gentemot kunden, på ett sätt som ska ha en så liten påverkan på miljön som möjligt. Att då kunna ta inspiration och hjälp av varandra, även när arbetet sker på olika håll, är extremt värdefullt.

Upplev galan på plats 2 oktober

Retail Awards är ett ypperligt tillfälle att nätverka med ledare i branschen. Kom och var med när vinnarna utses den 2 oktober, upplev en festlig galakväll på Berns med middag och underhållning av Måns Zelmerlöw.


Se alla 27 finalister i nio kategorier och köp din biljett här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.