Hoppa till innehåll

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

Med starkt ledarskap och en tydlig strategi har Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, lyckats kombinera lönsam tillväxt med minskat klimatavtryck. Under ett samtal med Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun på D-Congress 2025 inspirerade hon kring digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

När Susanne Ehnbåge tog över som vd för Lindex 2017 var andelen e-handel knappt tre procent. Idag står den för 21 procent – och det är bara början. Med investeringar i ett nytt automatiserat omnilager, ett digitalt butiksprogram och en digitaliserad leverantörskedja har Lindex skapat bättre kundupplevelser och ökad effektivitet.

Alla våra investeringar har en koppling till kundvärde, tillväxt och hållbarhet, förklarade Ehnbåge från scenen. Vi vill kunna växa utan att våra kostnader ökar i samma takt – och utan att vårt klimatavtryck gör det.
Susanne Ehnbåge
vd, Lindex

Sedan 2017 har Lindex lyckats minska sitt klimatavtryck med 41 procent – samtidigt som både omsättning och resultat ökat kraftigt. Nyckeln, menar Susanne, ligger i att integrera hållbarhetsmålen i hela organisationen.

– Vi har en liten hållbarhetsavdelning, men det stora arbetet görs av alla – från inköp till design. Det handlar om att ställa krav på materialval, att utveckla nya affärsmodeller som second hand och att våga testa nya idéer, sa hon.

Med närvaro i 17 länder och digital försäljning på över 30 marknader satsar Lindex nu på fortsatt internationell expansion, särskilt i Norden. Samtidigt står innovation och teknik högt på agendan – inte minst inom AI, där Lindex redan använder verktyg för sortimentsanalys, kundinsikter och bildigenkänning för second hand-produkter.

För andra handelsföretag som vill ta kliv framåt delade Susanne med sig av tre konkreta tips:

  1. Låt digitalisering börja i kundvärdet – Utgå från hur tekniken kan förbättra kundresan och användarupplevelsen.

  2. Involvera hela organisationen i hållbarhetsarbetet – Det får störst effekt när hållbarhet integreras i affärsmodellen.

  3. Var nyfiken och våga testa nytt – Innovation uppstår när man skapar en kultur där idéer får prövas.

Det kommer alltid finnas osäkerheter och förändring. Men det gäller att ha en tydlig strategi – och vara redo att parera längs vägen.
Susanne Ehnbåge

Lyssna på avsnitt 11 >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.