Hoppa till innehåll

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

Med starkt ledarskap och en tydlig strategi har Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, lyckats kombinera lönsam tillväxt med minskat klimatavtryck. Under ett samtal med Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun på D-Congress 2025 inspirerade hon kring digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

När Susanne Ehnbåge tog över som vd för Lindex 2017 var andelen e-handel knappt tre procent. Idag står den för 21 procent – och det är bara början. Med investeringar i ett nytt automatiserat omnilager, ett digitalt butiksprogram och en digitaliserad leverantörskedja har Lindex skapat bättre kundupplevelser och ökad effektivitet.

Alla våra investeringar har en koppling till kundvärde, tillväxt och hållbarhet, förklarade Ehnbåge från scenen. Vi vill kunna växa utan att våra kostnader ökar i samma takt – och utan att vårt klimatavtryck gör det.
Susanne Ehnbåge
vd, Lindex

Sedan 2017 har Lindex lyckats minska sitt klimatavtryck med 41 procent – samtidigt som både omsättning och resultat ökat kraftigt. Nyckeln, menar Susanne, ligger i att integrera hållbarhetsmålen i hela organisationen.

– Vi har en liten hållbarhetsavdelning, men det stora arbetet görs av alla – från inköp till design. Det handlar om att ställa krav på materialval, att utveckla nya affärsmodeller som second hand och att våga testa nya idéer, sa hon.

Med närvaro i 17 länder och digital försäljning på över 30 marknader satsar Lindex nu på fortsatt internationell expansion, särskilt i Norden. Samtidigt står innovation och teknik högt på agendan – inte minst inom AI, där Lindex redan använder verktyg för sortimentsanalys, kundinsikter och bildigenkänning för second hand-produkter.

För andra handelsföretag som vill ta kliv framåt delade Susanne med sig av tre konkreta tips:

  1. Låt digitalisering börja i kundvärdet – Utgå från hur tekniken kan förbättra kundresan och användarupplevelsen.

  2. Involvera hela organisationen i hållbarhetsarbetet – Det får störst effekt när hållbarhet integreras i affärsmodellen.

  3. Var nyfiken och våga testa nytt – Innovation uppstår när man skapar en kultur där idéer får prövas.

Det kommer alltid finnas osäkerheter och förändring. Men det gäller att ha en tydlig strategi – och vara redo att parera längs vägen.
Susanne Ehnbåge

Lyssna på avsnitt 11 >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nya-webben-sept.png

Svensk Handel lanserar ny webbplats - ny kostym med vässat innehåll

NyhetSvensk Handel lanserar inom kort en ny webb med modernare utseende, förbättrad funktionalitet och en smidigare medlemsinloggning.
ursula-von-der-leyen.png

EU-kommissionens ordförande höll sitt årliga tal - ”Europas självständighetsögonblick”

NyhetPå morgonen den 10 september framförde EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, sitt årliga tal till unionen.
ostersund-handelskommun-(1920-x-1080).png

Östersund finalist i Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln är helt avgörande”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
sofia-larsen-martin-kits-varuhus.png

Hej riksdagsledamot, kan du hjälpa oss med gräddfilen?

NyhetÖppet brev till riksdagsledamöter: "Idag öppnar Riksdagen. Vi hoppas att du haft en skön sommar och att du kommer tillbaka full av energi."
carl-cason-2023.png

Ansökan till Carl Casons utbildningsstipendium öppen

NyhetNu kan du söka stipendiet för unga talanger, entreprenörer och studenter inom mode, design och textil.
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.