Hoppa till innehåll

Second hand-marknaden har med all tydlighet etablerat sig inom den svenska handeln. Nu presenterar vi för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam.

prelovedpanel.png

Pre Loved-indikatorn för helåret 2024 visar att second hand-marknaden omsatte 16,9 miljarder kronor. Det är också uppenbart att vi föredrar att handla online, då hela 70 procent av second hand-köpen gjordes online.

Hur ser det ut i din bransch?

Rapporten innehåller, utöver siffror för helåret också  detaljerade och nedbrutna siffror över hela året 2024.

I samband med publiceringen av rapporten sände Svensk Handel ett webbinarium där spännande företag och branschprofiler reflekterar över siffrorna och spanar in i framtiden – ett ypperligt tillfälle för dig att djupdyka i en snabbt växande bransch! Ta del av webbinariet i sin helhet längst ned på denna sida.

Mode i topp – elektronik och möbler tätt efter

Den mest sålda produktkategorin under året var mode, med en omsättning på 4,7 miljarder kronor. Tolv procent av konsumenterna köpte kläder second hand under 2024.

Elektronik kom på andra plats med 4,3 miljarder kronor i omsättning, trots att endast tre procent av konsumenterna i snitt handlade i kategorin per månad. Detta indikerar att det finns en stor potential inom delbranschen, då elektronikprodukter ofta är dyrare och efterfrågan på hållbara tekniklösningar ökar.

Den tredje största kategorin var möbler och heminredning, som stod för 2,6 miljarder kronor i försäljning och hade en stabil utveckling under året.

Vår dröm är att de ungas förstaköp är ett andrahandsköp, och dit är vi nog på väg.
Jimmy Heibert
grundare och vd, Plick

Den yngre generationen visar vägen

Unga kvinnor (18–29 år) var den mest engagerade gruppen, där hälften handlade second hand. Bland unga män i samma åldersgrupp var motsvarande andel  24 procent.

Äldre konsumenter (50+) är inte lika frekventa konsumenter, men även här går det att tyda en positiv trend, särskilt inom möbler och heminredning.

Vad gör att second hand växer så det knakar? Hur löser man utmaningen med lönsamhet och hur kan smarta logistiklösningar konsumenter emellan kan vara en av nycklarna till fortsatt tillväxt? Det var några av frågorna som panelen under webbinariet berörde.

Panelen enig – second hand är här för att stanna

De kunder jag har mest av i min butik är vuxna kvinnor, som gjort ett medvetet val av hållbarhetsmässiga skäl, snarare än ekonomiska. Ganska många säger att de bestämt sig för att nu köper de bara second hand.
Nina Campioni
grundare och vd, Ninas Nuggets

Man hoppas att beteendet hos såväl unga kvinnor som män ska hålla i sig när de blir äldre, och att det leder till att fler handlar begagnat.

En drivkraft för att sälja begagnat i fysisk butik är att bygga varumärke genom att visa att kvaliteten håller för användning av flera personer, men också att driva in kunder i butiken eftersom second handkunder besöker sina favoritbutiker lite oftare för att inte missa något.

Second hand drar kunder till butiken. Vi har en hög andel av blandade kvitton med både second hand och nytt, och kunder som kommer in varje vecka. Man vill inte missa något, kanske det finns ett kap här?
Sara Sjöberg
vd, Polarn O.Pyret

Se webbinariet i efterhand här

Ladda ner helårsrapporten här

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.