Hoppa till innehåll

Myrorna är en av Sveriges största och mest etablerade aktörer inom second hand och en viktig del av Frälsningsarméns arbete för social hållbarhet.

myrorna-mirja-matilda.png

Genom att erbjuda begagnade varor i både fysiska butiker och online främjar Myrorna en mer hållbar konsumtion samtidigt som de genererar medel till välgörande ändamål. Under 2024 har organisationen upplevt flera framgångar, och vi har pratat med Mirja Ahrén, försäljningschef, och Matilda Wester, varuförsörjningschef, för att få en djupare inblick i året som gått och framtidsplanerna.

En stark utveckling under 2024

År 2024 har varit ett positivt år för Myrorna. Second hand-marknaden fortsätter att växa, och organisationen har tagit flera steg framåt för att möta den ökande efterfrågan. Bland annat har två nya butiker öppnats på strategiska platser, däribland Frölunda Torg i Göteborg, ett av stadens största shoppingcenter. För att stärka verksamheten ytterligare har Myrorna också rekryterat tre nya medarbetare med lång erfarenhet inom retail till försäljningsteamet.

– Om jag ska summera second hand-året 2024 ser vi en positiv trend i att second hand-marknaden växer och vi med den, säger Mirja Ahrén, försäljningschef på Myrorna. Det känns fantastiskt att kunna bidra till Frälsningsarméns arbete för människor i utsatthet.

Trots ökade kostnader är förväntningarna höga inför den kommande hållbarhetsrapporten, som kommer att visa en fortsatt uppåtgående trend i verksamhetens resultat.

Den största trenden är att fler människor hittar till våra butiker och väljer second hand som ett naturligt alternativ.
Mirja Ahrén
försäljningschef på Myrorna

Konsumentbeteenden och populära produkter

Under året har allt fler människor hittat till Myrornas butiker och valt second hand som ett naturligt alternativ. En undersökning från december 2023 visade att 75 procent av de svarande hade handlat second hand under året. Särskilt bland yngre målgrupper är det en självklarhet att köpa begagnat.

– Den största trenden är att fler människor hittar till våra butiker och väljer second hand som ett naturligt alternativ, säger Ahrén.

Julhandeln är ett annat område som visar på förändrade konsumentbeteenden. Enligt en undersökning kan åtta av tio tänka sig att ge bort en second hand-julklapp, en ökning från sju av tio året innan. Kläder är fortsatt den största produktkategorin försäljnings-mässigt, men böcker, tavlor och mattor har varit särskilt populära produkter under det senaste året, tillsammans med skor och accessoarer.

Möjligheter och utmaningar framåt

Second hand-marknaden är fylld av möjligheter i takt med att fler konsumenter blir medvetna om de miljömässiga fördelarna med återbruk. Samtidigt finns det också utmaningar, särskilt när det gäller att vara tillgänglig både fysiskt och digitalt samt att säkerställa ett attraktivt och prisvärt sortiment.

– Möjligheterna är stora, eftersom fler blir medvetna om att vi inte kan konsumera nytt i samma takt som tidigare. Fler tar steget och handlar second hand, vilket är roligt, säger Ahrén.

För att möta dessa behov arbetar Myrorna med att utvärdera sina butiksplatser och vidareutveckla sitt erbjudande.

Insamling – kärnan i verksamheten

En viktig del av Myrornas arbete är insamlingen av kläder, textil och inredning, som utgör grunden för verksamheten. År 2024 har insamlingsvolymerna legat på samma nivå som året innan, med imponerande 5088 ton kläder och textil samt 3848 ton inredning insamlade. Detta motsvarar cirka 30 ton om dagen.

– Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på det vi samlar in och utvärderar våra insamlingskanaler, berättar Matilda Wester, varuförsörjningschef. Under 2024 har detta varit ett stort fokus, och vi planerar att fortsätta testa nya samarbeten och metoder under 2025.

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på det vi samlar in och utvärderar våra insamlingskanaler. Under 2024 har detta varit ett stort fokus, och vi planerar att fortsätta testa nya samarbeten och metoder under 2025.
Matilda Wester
varuförsörjningschef, Myrorna

Nya lagar och hållbarhetsmål

Den nya lagen om textilavfall, som kräver att allt textilavfall ska samlas in för återvinning eller återanvändning, kan ha stor påverkan på Myrorna. Samtidigt som lagen syftar till att minska avfallet saknas det fortfarande storskaliga lösningar för sortering och återvinning i Sverige.

– Det är viktigt att vi gör det enkelt att lämna in till oss och fortsätter informera om varför det är så värdefullt att skänka hela och rena kläder, säger Wester.

Myrorna strävar efter att så mycket som möjligt av det insamlade materialet ska återanvändas i Sverige. Organisationen samarbetar också med aktörer inom reparation och upcycling för att minska avfall och nå sin nollvision för export.

– Vi bidrar även i politiska sammanhang för att främja forskning och innovation kring cirkulära affärsmodeller, tillägger Wester.

Behovet av politiskt stöd

För att stärka cirkulära affärsmodeller i Sverige efterlyser Myrorna en mer samordnad politisk strategi. Textilfrågan är ett område där brist på storskalig sortering och återvinningsindustri skapar hinder för utvecklingen.

– Det behövs en helhetssyn som ser till alla intressenters perspektiv innan lagar ändras, säger Wester.

Långsiktiga investeringar i forskning och innovation är också avgörande för att göra cirkulära affärsmodeller lönsamma. Wester avslutar med att understryka vikten av politiskt stöd för att säkerställa en hållbar framtid.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.