Hoppa till innehåll

Myrorna är en av Sveriges största och mest etablerade aktörer inom second hand och en viktig del av Frälsningsarméns arbete för social hållbarhet.

myrorna-mirja-matilda.png

Genom att erbjuda begagnade varor i både fysiska butiker och online främjar Myrorna en mer hållbar konsumtion samtidigt som de genererar medel till välgörande ändamål. Under 2024 har organisationen upplevt flera framgångar, och vi har pratat med Mirja Ahrén, försäljningschef, och Matilda Wester, varuförsörjningschef, för att få en djupare inblick i året som gått och framtidsplanerna.

En stark utveckling under 2024

År 2024 har varit ett positivt år för Myrorna. Second hand-marknaden fortsätter att växa, och organisationen har tagit flera steg framåt för att möta den ökande efterfrågan. Bland annat har två nya butiker öppnats på strategiska platser, däribland Frölunda Torg i Göteborg, ett av stadens största shoppingcenter. För att stärka verksamheten ytterligare har Myrorna också rekryterat tre nya medarbetare med lång erfarenhet inom retail till försäljningsteamet.

– Om jag ska summera second hand-året 2024 ser vi en positiv trend i att second hand-marknaden växer och vi med den, säger Mirja Ahrén, försäljningschef på Myrorna. Det känns fantastiskt att kunna bidra till Frälsningsarméns arbete för människor i utsatthet.

Trots ökade kostnader är förväntningarna höga inför den kommande hållbarhetsrapporten, som kommer att visa en fortsatt uppåtgående trend i verksamhetens resultat.

Den största trenden är att fler människor hittar till våra butiker och väljer second hand som ett naturligt alternativ.
Mirja Ahrén
försäljningschef på Myrorna

Konsumentbeteenden och populära produkter

Under året har allt fler människor hittat till Myrornas butiker och valt second hand som ett naturligt alternativ. En undersökning från december 2023 visade att 75 procent av de svarande hade handlat second hand under året. Särskilt bland yngre målgrupper är det en självklarhet att köpa begagnat.

– Den största trenden är att fler människor hittar till våra butiker och väljer second hand som ett naturligt alternativ, säger Ahrén.

Julhandeln är ett annat område som visar på förändrade konsumentbeteenden. Enligt en undersökning kan åtta av tio tänka sig att ge bort en second hand-julklapp, en ökning från sju av tio året innan. Kläder är fortsatt den största produktkategorin försäljnings-mässigt, men böcker, tavlor och mattor har varit särskilt populära produkter under det senaste året, tillsammans med skor och accessoarer.

Möjligheter och utmaningar framåt

Second hand-marknaden är fylld av möjligheter i takt med att fler konsumenter blir medvetna om de miljömässiga fördelarna med återbruk. Samtidigt finns det också utmaningar, särskilt när det gäller att vara tillgänglig både fysiskt och digitalt samt att säkerställa ett attraktivt och prisvärt sortiment.

– Möjligheterna är stora, eftersom fler blir medvetna om att vi inte kan konsumera nytt i samma takt som tidigare. Fler tar steget och handlar second hand, vilket är roligt, säger Ahrén.

För att möta dessa behov arbetar Myrorna med att utvärdera sina butiksplatser och vidareutveckla sitt erbjudande.

Insamling – kärnan i verksamheten

En viktig del av Myrornas arbete är insamlingen av kläder, textil och inredning, som utgör grunden för verksamheten. År 2024 har insamlingsvolymerna legat på samma nivå som året innan, med imponerande 5088 ton kläder och textil samt 3848 ton inredning insamlade. Detta motsvarar cirka 30 ton om dagen.

– Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på det vi samlar in och utvärderar våra insamlingskanaler, berättar Matilda Wester, varuförsörjningschef. Under 2024 har detta varit ett stort fokus, och vi planerar att fortsätta testa nya samarbeten och metoder under 2025.

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på det vi samlar in och utvärderar våra insamlingskanaler. Under 2024 har detta varit ett stort fokus, och vi planerar att fortsätta testa nya samarbeten och metoder under 2025.
Matilda Wester
varuförsörjningschef, Myrorna

Nya lagar och hållbarhetsmål

Den nya lagen om textilavfall, som kräver att allt textilavfall ska samlas in för återvinning eller återanvändning, kan ha stor påverkan på Myrorna. Samtidigt som lagen syftar till att minska avfallet saknas det fortfarande storskaliga lösningar för sortering och återvinning i Sverige.

– Det är viktigt att vi gör det enkelt att lämna in till oss och fortsätter informera om varför det är så värdefullt att skänka hela och rena kläder, säger Wester.

Myrorna strävar efter att så mycket som möjligt av det insamlade materialet ska återanvändas i Sverige. Organisationen samarbetar också med aktörer inom reparation och upcycling för att minska avfall och nå sin nollvision för export.

– Vi bidrar även i politiska sammanhang för att främja forskning och innovation kring cirkulära affärsmodeller, tillägger Wester.

Behovet av politiskt stöd

För att stärka cirkulära affärsmodeller i Sverige efterlyser Myrorna en mer samordnad politisk strategi. Textilfrågan är ett område där brist på storskalig sortering och återvinningsindustri skapar hinder för utvecklingen.

– Det behövs en helhetssyn som ser till alla intressenters perspektiv innan lagar ändras, säger Wester.

Långsiktiga investeringar i forskning och innovation är också avgörande för att göra cirkulära affärsmodeller lönsamma. Wester avslutar med att understryka vikten av politiskt stöd för att säkerställa en hållbar framtid.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.