Hoppa till innehåll

Förra veckan samlade Swedish Fashion Council (SFC) sina internationella och lokala communities för första gången för att visa upp den nya eran av svenskt mode och fira lanseringen av en ny digital plattform, Fashion [X]. Under ett unikt tvådagarsevent deltog märken som Hodakova, Jade Cropper, Feben samt Rave Review med flera från organisationens internationellt erkända inkubatorprogram SFC [Incubator] tillsammans med ett urval av det mest intressanta från den svenska musik- och konstscenen.

skyltdockor-svartvit.jpg

Schemat för de två dagarna inleddes på morgonen den 9 november med lansering av Fashion Transformation, en ny rapportserie som lyfter omställningen av modeindustrin. Därefter följde bland annat en presentation av upcycling-märket Hodakova, en utställning av AVAVAVs Creative Director Beate Karlsson, en presentation av Jade Cropper samt Rave Reviews första runway show i Stockholm sedan varumärket lanserades 2018. Under de två dagarna öppnade dessutom Selam Fessahaye upp dörrarna till sitt universum för första gången sedan 2020. Utöver varumärken från SFC [Incubator], bjöd Mona Masrour in de främsta på Sveriges R&B och hiphopscen för en oförglömlig kväll och konstprojektet AMAZE visade upp unga konstnärstalanger. SFCs första ‘’Stockholm [X]perience’’ avslutades med lanseringen av boken ‘’MODE 2022’’ och Fashion [X], en digital plattform med syfte att lyfta representanter av framtidens mode.

” Sveriges kombination av innovationstakt, fokus på hållbarhet och kreativ höjd är unik. Genom att utnyttja alla våra styrkor har svenskt mode möjligheten att ta en ledande roll i framtidens modeindustri. SFC:s Stockholm [X]perience är första steget i att introducera den nya eran av svenskt mode och flytta fram Sveriges position på den internationella modescenen. ”

Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council

Sedan omstruktureringen år 2018 har SFC ändrat riktning. Från att ha fokuserat på traditionella aktörer och anordnandet av Stockholm Fashion Week, har organisationen ställt om och fokuserar på de förändringar och utmaningar branschen står inför och vilka åtgärder som krävs för att möta och dra nytta av dessa.

”Redan för fyra år sedan var det tydligt att ett stort skifte höll på att ske i modeindustrin. För att säkra svenskt modes konkurrenskraft och relevans behövde SFC ställa om sin verksamhet och lyfta blicken framåt. Sedan dess har vi bland annat drivit SFC [ Incubator ]   tillsammans med några av världens främsta talanger från Sverige och positionerat dessa på den internationella modescenen. SFC har även initierat rapportserie Fashion Transformation som lyfter omställningen av modeindustrin och diskuterar de åtgärder som krävs för att driva på den. I och med detta event och lanseringen av Fashion X, tar SFC nu ytterligare ett steg mot framtidens modeindustri.”

Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council

‘’Stockholm [X]perience’’ arrangerades av SFC mellan den 9 och 10 november 2022 runt om i Stockholm. Deltagare under SFCs event’’Stockholm [X]perience’’ omfattade bland annat internationell press från världens främsta titlar, så som Vogue, Business of Fashion och Dazed & Confused Magazine, inköpare från internationella toppbutiker, delar av SFCs internationella community samt hela SFCs lokala familj.

Som en del av schemat den 10 november bjöd även företaget Renewcell in nyckelpersoner inom branschen till invigningen av Renewcell 1 - världens första kommersiella återvinningsfabrik för textilier där materialet Circulose, en fibermassa framställd av textilavfall, tillverkas.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.