Hoppa till innehåll

Förra veckan samlade Swedish Fashion Council (SFC) sina internationella och lokala communities för första gången för att visa upp den nya eran av svenskt mode och fira lanseringen av en ny digital plattform, Fashion [X]. Under ett unikt tvådagarsevent deltog märken som Hodakova, Jade Cropper, Feben samt Rave Review med flera från organisationens internationellt erkända inkubatorprogram SFC [Incubator] tillsammans med ett urval av det mest intressanta från den svenska musik- och konstscenen.

skyltdockor-svartvit.jpg

Schemat för de två dagarna inleddes på morgonen den 9 november med lansering av Fashion Transformation, en ny rapportserie som lyfter omställningen av modeindustrin. Därefter följde bland annat en presentation av upcycling-märket Hodakova, en utställning av AVAVAVs Creative Director Beate Karlsson, en presentation av Jade Cropper samt Rave Reviews första runway show i Stockholm sedan varumärket lanserades 2018. Under de två dagarna öppnade dessutom Selam Fessahaye upp dörrarna till sitt universum för första gången sedan 2020. Utöver varumärken från SFC [Incubator], bjöd Mona Masrour in de främsta på Sveriges R&B och hiphopscen för en oförglömlig kväll och konstprojektet AMAZE visade upp unga konstnärstalanger. SFCs första ‘’Stockholm [X]perience’’ avslutades med lanseringen av boken ‘’MODE 2022’’ och Fashion [X], en digital plattform med syfte att lyfta representanter av framtidens mode.

” Sveriges kombination av innovationstakt, fokus på hållbarhet och kreativ höjd är unik. Genom att utnyttja alla våra styrkor har svenskt mode möjligheten att ta en ledande roll i framtidens modeindustri. SFC:s Stockholm [X]perience är första steget i att introducera den nya eran av svenskt mode och flytta fram Sveriges position på den internationella modescenen. ”

Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council

Sedan omstruktureringen år 2018 har SFC ändrat riktning. Från att ha fokuserat på traditionella aktörer och anordnandet av Stockholm Fashion Week, har organisationen ställt om och fokuserar på de förändringar och utmaningar branschen står inför och vilka åtgärder som krävs för att möta och dra nytta av dessa.

”Redan för fyra år sedan var det tydligt att ett stort skifte höll på att ske i modeindustrin. För att säkra svenskt modes konkurrenskraft och relevans behövde SFC ställa om sin verksamhet och lyfta blicken framåt. Sedan dess har vi bland annat drivit SFC [ Incubator ]   tillsammans med några av världens främsta talanger från Sverige och positionerat dessa på den internationella modescenen. SFC har även initierat rapportserie Fashion Transformation som lyfter omställningen av modeindustrin och diskuterar de åtgärder som krävs för att driva på den. I och med detta event och lanseringen av Fashion X, tar SFC nu ytterligare ett steg mot framtidens modeindustri.”

Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council

‘’Stockholm [X]perience’’ arrangerades av SFC mellan den 9 och 10 november 2022 runt om i Stockholm. Deltagare under SFCs event’’Stockholm [X]perience’’ omfattade bland annat internationell press från världens främsta titlar, så som Vogue, Business of Fashion och Dazed & Confused Magazine, inköpare från internationella toppbutiker, delar av SFCs internationella community samt hela SFCs lokala familj.

Som en del av schemat den 10 november bjöd även företaget Renewcell in nyckelpersoner inom branschen till invigningen av Renewcell 1 - världens första kommersiella återvinningsfabrik för textilier där materialet Circulose, en fibermassa framställd av textilavfall, tillverkas.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.