Hoppa till innehåll

Senaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).

gron-eu.png

Lagstiftningen Green Claims-direktivet ställer krav på att företag ska erhålla ett förhandsgodkännande och intyg om överensstämmelse av en tredje part innan ett uttryckligt miljöpåstående kan kommuniceras till konsumenten.

Svensk Handel vill understryka att målsättningen med direktivet om green claims är mycket välkommet, det vill säga att säkerställa att de miljöpåståenden som görs är välgrundade och riktiga. Men så som förslaget ser ut riskerar vi att missa målet då det finns betydande oklarheter och stor risk för överlappning till befintlig och kommande marknadsrättsliga regelverk, som till exempel direktivet Empowering Consumers for the Green Transition. Detta, samt risk för omfattande sanktioner, riskerar i sin tur att leda till att företagen avstår från att informera om miljömässiga egenskaper, så kallad green-hushing.

Svensk Handel välkomnar därför att trilogen om Green Claims Directive, som var planerad till den 10 juni, är pausad.

Att direktivet riskerar att få motsatt effekt än tänkt är en åsikt som även delas av Implementeringsrådet som granskat hur förslaget ser ut. De har även i en skrivelse till regeringen föreslagit att Sverige i Europeiska rådet inte ställer sig bakom ett godkännande. En ståndpunkt som regeringen också tagit.

Att förebygga green washing är oerhört viktigt. Svensk Handels medlemsföretag eftersträvar att underlätta och stödja övergången till mer miljömässigt hållbar produktion och att ge konsumenterna verktyg för välinformerade beslut. Men så som direktivet ser ut riskerar det snarare att skapa otydliga förutsättningar, byråkratiska hinder och osäkerhet för företagen. Det riskerar även hämma framväxten av en mer miljömässigt hållbar marknad då det kan leda till green-hushing. Detta påverkar i slutändan konsumentens möjligheter att göra hållbara val. Det finns här också en klar risk att företagens möjlighet att prioritera miljöarbetet minskar om de inte har möjlighet att berätta om detsamma, något som vore negativt inte bara för konsumenternas utbud, utan även för miljön som sådan.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.