Hoppa till innehåll

När vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation – något som verkligen hade behövts i en tid som präglas av såväl lågkonjunktur som ekonomisk oro.

maria-mikkonen-1.jpg

Regeringen konstaterar vid sin presentation av vårpropositionen att den ekonomiska återhämtningen blir utdragen, bland annat till följd av den stora osäkerhet som världsekonomin befinner sig i. Det borde ha öppnat för reformer riktade mot att stärka företagen för att motverka konkurser och öka möjligheterna till fler anställda.  

– Handeln är det privata näringslivets största arbetsgivare, och är därför mycket beroende av att hushållens konsumtion och företagens ekonomi stärks. Vi ser redan hur många handelsföretag har låga marginaler och låg lönsamhet. Ett alltför pressat läge för handeln riskerar att bli ett hårt slag mot arbetsmarknaden överlag och därmed också den svenska ekonomin i stort, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.  

Satsningar på utbildning i form av fler platser inom regionalt yrkesvux och yrkeshögskolan är visserligen positiva, men för att fler ska få ett arbete behöver företagen också ha råd att anställa fler. Sedan nuvarande regering tillträdde har arbetsgivaravgifterna ökat för såväl 15–18-åringar som 19–23-åringar.  

Det är helt fel väg att gå givet att Sverige redan ligger långt över det europeiska snittet för arbetskraftskostnader – vilket påverkar möjligheten att konkurrera på en alltmer internationell marknad. Svensk Handel är fortsatt förvånade över att en regering som säger sig värna jobb och företagande, aktivt bortser från de vinningar som sänkta arbetsgivaravgifter skulle medföra. Det är hög tid att sänka arbetsgivaravgifterna för att stärka personalintensiva företags ekonomiska villkor.  

 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.