Det allvarliga ekonomiska läget måste beaktas i årets avtalsrörelse

Svensk Handel och Handelsanställdas förbund har idag växlat yrkanden och därmed inleds förhandlingarna om nya kollektivavtal för anställda inom butiker, lager och e-handel. Rimliga löneökningar, oförändrade ingångslöner och ökade möjligheter att premiera de som utvecklas i arbetet är tre av Svensk Handels viktigaste krav i årets avtalsrörelse.

presskonferens-avtal2023-2.jpg

- Lågkonjunkturen har redan slagit mot handeln. Branschen står i en perfekt storm där kostnaderna ökar samtidigt som marginalernaminskar. Detta måste beaktas när förhandlingarna nu inleds. Löneökningarna får inte vara för höga och industrins märke måste värnas, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Handeln är näringslivets största arbetsgivare. I dessa tuffa tider är det viktigare än någonsin att handelsföretag runt om i landet ges möjlighet att även fortsatt kunna vara jobbskapare. Därför vill Svensk Handel hålla ingångslönerna, alltså den lön som en arbetsgivare lägst måste betala vid nyanställning, oförändrade i årets avtalsrörelse.

- Vi vill inte höja trösklarna till arbetsmarknaden ytterligare. I stället vill vi öka anställdas möjligheter att göra lönekarriär och samtidigt förbättra företagens möjligheter att särskilt premiera dem som utvecklas i arbetet, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

Handeln är en bransch i ständig förändring och med högt utvecklingstempo. Ytterst måste alla verksamheter förhålla sig till kundernas köpbeteenden. Därför är bemanningsmöjligheterna av avgörande betydelse för handelns företag.

- Försäljningen kan variera kraftigt mellan olika tider på dagen, olika veckodagar, och olika delar av året. Det är viktigt att säkerställa anställningsformer och schemaläggningsregler som möjliggör bemanning utifrån verksamheternas förutsättningar, säger Ola Axelsson

Svensk Handels avtalskrav i korthet:

• Löneökningar som följer det märke som industrins parter sätter.

• Oförändrade ingångslöner för att inte höja tröskeln för nyanställningar och för att möjliggöra lönekarriär.

• Möjlighet för arbetsgivaren att fördela en större del av löneutrymmet till anställda som utvecklas i arbetet.

• Anställningsformer och schemaläggningsregler som möjliggör bemanning utifrån verksamheternas förutsättningar.

Vid frågor kontakta Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50, press@svenskhandel.se

e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

PressmeddelandeSåväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.
sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.