Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 1 procent jämfört med samma månad föregående år men ökade med 3 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

e-handlare-kartong.jpg

Augusti månads negativa e-handelsutveckling i Sverige innebär att omsättningen minskat i e-handeln sex av åtta månader hittills i år jämfört med fjolårets jämförelsemånader. Totalt under året från januari till och med augusti har omsättningen i e-handeln i Sverige minskat med 4 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är minskningen 3 procent.

Det innebär att e-handeln i löpande priser utvecklas sämre än handeln totalt när även försäljning i butik inkluderas. Volymförsäljningen bedöms, eftersom inflationen fortsatt är betydligt högre än normalt, ha minskat med minst 10 procent hittills i år i e-handeln.

Många konsumenter fortsätter att jaga lägsta pris på nätet men vänder sig också i allt högre grad till starka varumärken som de har en relation till och som lyckas ge rätt form av erbjudanden vid rätt tidpunkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

- Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg.

För fjärde månaden i rad var det fler som e-handlade än under samma månad förra året. Det genomsnittliga köpbeloppet har dock minskat betydligt i år jämfört med 2022 vilket medfört att också omsättningen i e-handeln minskat flertalet av årets månader.

Vissa branscher står dock emot konjunkturen bättre än andra. Kläder och skor hade exempelvis en stark augustimånad och har vuxit med 9 procent i omsättning hittills i år.

Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generative AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, säger Per Ljungberg.

 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
shoppande-familj-utomhus.jpg

Handelns framtidsförväntningar lyfte inte i november

PressmeddelandeInget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader.
ehi3.png

Svaga siffror för e-handeln i oktober

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för oktober månad skattar e-handelns omsättning till 10,8 miljarder kronor.
rea-sale-2.png

Prognos om Black Week

PressmeddelandeBlack Week är en av handelns viktigaste försäljningsperioder. Fyra av tio planerar att göra inköp under veckan.
microsoftteams-image-2.png

Gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad

PressmeddelandeNäringslivsorganisationer i Stockholm har tagit fram en gemensam konsekvensanalys rörande ett införande av miljözon klass 3.
kunder-kladbutik-ii.jpg

Höstens intåg gav delar av modehandeln ett lyft

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för oktober visar på ett lyft för såväl kläd- som skohandeln i löpande siffror.
interior-varuhus-moderna-rulltrappor-1.jpg

Framtidsförväntningarna stiger när handeln gör sig redo för högtider

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometern för oktober visar att branschens framtidsförväntningar stiger något inför Black Week och julhandel.
nya-styrelseledamoter-i-svensk-handel-stil.png

Svensk Handel Stil tillsätter nya styrelseledamöter

PressmeddelandeBranschföreningen Svensk Handel Stil förstärker sin styrelse med tre nya ledamöter.
ehi-1.png

Utvecklingen i september den svagaste på över ett år

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för september månad skattar e-handelns omsättning till 10,2 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.