Tillgänglighet för kunder och varutransporter, ändamålsenliga lokaler, rimliga hyresnivåer och ett intensifierat trygghetsarbete är några viktiga nycklar för att säkerställa levande handel i Sveriges städer. Det visar Svensk Handels nya rapport ”Handeln – Stadens motor”.

kvinna-med-blommor-pa-gagata.jpg

Hur vi handlar förändras över tid och under de senaste åren har förändringen skett snabbare än någonsin förr. Framtidens handel är både fysisk och digital. Detta påverkar kommunernas strategier och planer, inte bara i stadskärnan, utan även i köpcentrum och på handelsplatser.

Trygghetsfrågan är en central del av rapporten. Handelns brottsutsatthet har cementerat sig på allt för höga nivåer, vilket i slutändan riskerar att slå hårt mot handelns roll i den framtida staden. Rapporten visar att otrygghet direkt påverkar företagares vilja att driva verksamhet och skapa arbetstillfällen samt att det styr kunderna i val av handelsplats.

- Kommunernas arbete med trygghetsfrågan har blivit allt viktigare. Butiker bidrar i allra högsta grad till att skapa tryggare städer. Att vi nu på olika platser i landet ser butiksägare stänga ner sina butiker på grund av upprepad brottslighet är ett direkt hot mot den levande staden, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Även i den återkommande frågan om hyror varnar Svensk Handel för att butiksstängningar är att vänta ifall hyresnivån inte står i proportion till butikernas omsättning. Något som gäller i såväl små som stora städer.

Felaktig bild av att butikshandeln är på väg att försvinna

- Butikernas läge och utformning blir en allt viktigare pusselbit i handelns affärsmodeller. Det borde ligga i fler hyresvärdars intresse att möta upp handelns behov, för att på så vis säkerställa attraktiva stadskärnor och underlätta för framtidens handel, säger Mats Hedenström och fortsätter:

Mediabilden om att butikshandeln i våra städer är på väg att försvinna är felaktig. Men det blir extra viktigt för politiker och fastighetsägare att lägga örat mot rälsen och lyssna av vad som krävs för att handeln även fortsättningsvis ska vara motorn i våra städer.

Med denna rapport vill Svensk Handel belysa de utmaningar, men också de stora möjligheter som städerna nu möter. Svensk Handel och våra medlemmar står till förfogande i det arbete som nu måste vidtas för att anpassa förutsättningarna för en levande handel i Sveriges kommuner.

Ta del av rapporten här

ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen. När Europap
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.