Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.

secondhand-shopping.jpg

Svensk Handels Pre Loved-indikator är en löpande, månatlig kartläggning av second hand-konsumtionen i Sverige. Den totala omsättningen för segmentet uppgick i februari till hela 1,7 miljarder, varav 60 procent eller drygt en miljard av dessa kommer från e-handeln. Det var även fler som handlade second hand i februari. 3 av 10 konsumenter gjorde någon form av inköp.

Mode fortsätter att vara den absolut populäraste produktkategorin när konsumenterna ska handla second hand. Av alla som handlat second hand uppgav 4 av 10 att de handlat någon form av klädesplagg, skor eller väskor. Den totala omsättningen för second hand-mode i februari landade på 417 miljoner kronor.

Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Second hand är populärt i alla åldrar – därför bör momsen sänkas

I Svensk Handels nyligen publicerade Hållbarhetsundersökning presenterades ny statistik som visar att second hand-trenden ökar i alla åldrar. 85 procent av konsumenterna upp till 49 år handlar second hand, medan motsvarande siffra för de som är 50 år eller äldre uppgår till 61 procent.

Det är siffror som tydligt visar på medvinden delsegmentet just nu upplever. Men fortsatt finns hinder som gör att såväl konsument som handlare inte tagit steget till att erbjuda försäljning av second hand-produkter.

Vi tycker att det är olyckligt att second hand kommer i andra hand från regeringens håll. Det är tydligt att second hand, om rätt möjligheter ges, har möjlighet att ta ännu mer plats inom handeln. Det finns fortsatt stora marknadsandelar att hämta för såväl små som stora företag. Men för att så ska ske krävs gynnsamma förutsättningar. Att dubbelbeskatta begagnade varor är ett hinder i omställningen till en mer cirkulär handel, säger Maria Mikkonen.

Ny metod gör Pre Loved-indikatorn än mer exakt

Med en utvecklad metod för indikatorn kommer omsättningen för fler produktkategorier kunna skattas enskilt. Vidare möjliggör den nya metoden en särredovisning av omsättningen inom näthandeln respektive fysisk butik. Metodutvecklingen medför en högre skattning av totalomsättningen än i tidigare mätningar. Med anledning av detta har tidigare månaders totalomsättning reviderats.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.
ehi-2.png

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.