Hoppa till innehåll

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar på att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt – trots stora utmaningar till följd av ett pressat ekonomiskt läge. Därutöver ställer konsumenterna höga krav på att ett aktivt hållbarhetsarbete bedrivs – ökningen är markant jämfört med hur det såg ut när undersökningen startade för 10 år sedan.

istock-1430942461-red.jpg

Rapporten talar sitt tydliga språk. Förväntansbilden från konsumenterna är att näringslivet ska vara med och driva hållbarhetsarbetet framåt. Det kan konstateras att svenska handelsföretag i stor utsträckning lever upp till dessa högt ställda förväntningar. 65 procent av företagen bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete, och allt fler tar även steget längre, och låter hållbarhetsfrågorna bli en central och integrerad del av verksamheten.

– Såväl konsumenternas som näringslivets syn på hållbarhetsfrågor har förändrats markant sedan vi lanserade den första Hållbarhetsundersökningen 2015. I dag är det en självklarhet att hållbarhet och affärsnytta går hand i hand. Och företagen inom handeln vill mer. Svenska handelsföretag ska givetvis driva den gröna omställningen framåt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Trots tuffa tider - engagemanget för hållbarhet fortsatt högt bland konsumenterna

Hushållens ekonomi är fortsatt ansträngd. Rapporten visar att 7 av 10 svenskar fortsatt påverkas negativt av det ekonomiska läget. Men trots detta har inte konsumenternas hållbarhetsengagemang avtagit. Ungefär var femte konsument väljer att prioritera upp hållbarhet och strax över hälften svarar att de fortsatt kommer att prioritera hållbarhet. Andelen som svarar vet ej är låg, alltså tar fler ställning i frågan trots den ekonomiska osäkerhet som råder.

– Det är tydliga besked som ges från konsumenterna i årets rapport. Handelsföretag som inte bedriver verksamhet med hållbarhetsfrågor i åtanke riskerar att bli omsprungna av sina konkurrenter. Det är tydligt att ett aktivt hållbarhetsarbete är en stark konkurrensfördel, säger Sofia Larsen.

Priset blir allt viktigare

En segdragen lågkonjunktur medför att konsumenterna blir alltmer prismedvetna. Trots ett fortsatt stabilt hållbarhetsengagemang får priset en allt större betydelse när konsumenterna gör val i butik Årets rapport visar att en varas pris är det absolut viktigaste för konsumenterna. Detta är också en delförklaring till varför kinesiska onlinegiganter, så som Temu och Shein, vuxit explosionsartat under de senaste åren. 38 procent av konsumenterna handlar från kinesiska butiker minst en gång i kvartalet.

Trots ett stabilt hållbarhetsengagemang kan det alltså konstateras att det ekonomiska läget påverkar konsumenternas slutliga prioriteringar när de handlar.

– Vi fortsätter att påtala vikten av att gräddfilen för de kinesiska onlinegiganterna måste upphöra. Svenska handelsföretag arbetar stenhårt för att leva upp till den ambitiösa hållbarhetslagstiftning som finns inom EU, men som fullkomligt ignoreras av ovan nämnda företag, säger Sofia Larsen och fortsätter:

– Rapporten visar att konsumenter uppskattar produkter av hög kvalitet, och att det är viktigt att dessa inte innehåller skadliga ämnen. Trots detta ser vi hur allt fler handlar från marknadsplatser som gång på gång ertappas med att sälja produkter som både är farliga och ohållbara. Vi är övertygade om att färre inköp hade gjorts om det fanns en större medvetenhet kring riskerna med köp från dessa plattformar. Dessa har vi alla ett ansvar att påtala.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mors-dag.png

Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord

PressmeddelandeI år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
handelslandet-sverige-for-ukraina.jpg

Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”

PressmeddelandeUkraina befinner sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader.
arsstamma-2025nya.png

Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel.
klader-och-skor-1.png

Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln

PressmeddelandeEn ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt.
avtal_2025.jpg

Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln.
brill-gavoexperten-webb.png

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten

PressmeddelandeDet kan vara svårt att veta vad man ska ge. Nu lanserar vi Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
preloved-outfit.png

Fortsatt nedgång i handeln med begagnat

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen.png

Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande

PressmeddelandeFör 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.