Hoppa till innehåll

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar på att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt – trots stora utmaningar till följd av ett pressat ekonomiskt läge. Därutöver ställer konsumenterna höga krav på att ett aktivt hållbarhetsarbete bedrivs – ökningen är markant jämfört med hur det såg ut när undersökningen startade för 10 år sedan.

istock-1430942461-red.jpg

Rapporten talar sitt tydliga språk. Förväntansbilden från konsumenterna är att näringslivet ska vara med och driva hållbarhetsarbetet framåt. Det kan konstateras att svenska handelsföretag i stor utsträckning lever upp till dessa högt ställda förväntningar. 65 procent av företagen bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete, och allt fler tar även steget längre, och låter hållbarhetsfrågorna bli en central och integrerad del av verksamheten.

– Såväl konsumenternas som näringslivets syn på hållbarhetsfrågor har förändrats markant sedan vi lanserade den första Hållbarhetsundersökningen 2015. I dag är det en självklarhet att hållbarhet och affärsnytta går hand i hand. Och företagen inom handeln vill mer. Svenska handelsföretag ska givetvis driva den gröna omställningen framåt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Trots tuffa tider - engagemanget för hållbarhet fortsatt högt bland konsumenterna

Hushållens ekonomi är fortsatt ansträngd. Rapporten visar att 7 av 10 svenskar fortsatt påverkas negativt av det ekonomiska läget. Men trots detta har inte konsumenternas hållbarhetsengagemang avtagit. Ungefär var femte konsument väljer att prioritera upp hållbarhet och strax över hälften svarar att de fortsatt kommer att prioritera hållbarhet. Andelen som svarar vet ej är låg, alltså tar fler ställning i frågan trots den ekonomiska osäkerhet som råder.

– Det är tydliga besked som ges från konsumenterna i årets rapport. Handelsföretag som inte bedriver verksamhet med hållbarhetsfrågor i åtanke riskerar att bli omsprungna av sina konkurrenter. Det är tydligt att ett aktivt hållbarhetsarbete är en stark konkurrensfördel, säger Sofia Larsen.

Priset blir allt viktigare

En segdragen lågkonjunktur medför att konsumenterna blir alltmer prismedvetna. Trots ett fortsatt stabilt hållbarhetsengagemang får priset en allt större betydelse när konsumenterna gör val i butik Årets rapport visar att en varas pris är det absolut viktigaste för konsumenterna. Detta är också en delförklaring till varför kinesiska onlinegiganter, så som Temu och Shein, vuxit explosionsartat under de senaste åren. 38 procent av konsumenterna handlar från kinesiska butiker minst en gång i kvartalet.

Trots ett stabilt hållbarhetsengagemang kan det alltså konstateras att det ekonomiska läget påverkar konsumenternas slutliga prioriteringar när de handlar.

– Vi fortsätter att påtala vikten av att gräddfilen för de kinesiska onlinegiganterna måste upphöra. Svenska handelsföretag arbetar stenhårt för att leva upp till den ambitiösa hållbarhetslagstiftning som finns inom EU, men som fullkomligt ignoreras av ovan nämnda företag, säger Sofia Larsen och fortsätter:

– Rapporten visar att konsumenter uppskattar produkter av hög kvalitet, och att det är viktigt att dessa inte innehåller skadliga ämnen. Trots detta ser vi hur allt fler handlar från marknadsplatser som gång på gång ertappas med att sälja produkter som både är farliga och ohållbara. Vi är övertygade om att färre inköp hade gjorts om det fanns en större medvetenhet kring riskerna med köp från dessa plattformar. Dessa har vi alla ett ansvar att påtala.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
prelovedkasse.png

Trots minskad försäljning i maj går second hand starkt

PressmeddelandeSecond hand-marknaden hade en tuff maj månad med ett försäljningstapp på nära 30 procent jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen-24-2.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeDet råder fortsatt pessimism bland svenska handelsföretag. Svensk Handels Handelsbarometer visar dystra framtidsförväntningar.
ehi5-2.png

Maj blev en ovanligt svag e-handelsmånad

PressmeddelandeMaj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året.
maria-mikkonen-3.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked – "torka i den svenska ekonomin"

PressmeddelandePå onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att styrräntan sänks med 0,25 punkter. Svensk Handel välkomnar beskedet.
midsommarlunch-mp.jpg

Midsommar markerar startskottet för sommarhandeln

PressmeddelandeMed blomsterkransar, sill på tallriken och dans runt stången laddar de svenska handelsföretagen upp för en intensiv period.
kund-med-sportskor-1.jpg

Maj blev en svag månad för modehandeln

PressmeddelandeKläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor.
basta-handelskommun-1.jpg

Finalister klara till Sveriges bästa handelskommun 2025

PressmeddelandeMed nya utmärkelsen ”Sveriges bästa handelskommun”, vill Svensk Handel uppmärksamma kommuner som skapar goda förutsättningar för handeln.
avtal-2025-1-3.png

Svensk Handel överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för Systembolaget

PressmeddelandeSvensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän på Systembolaget.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.