E-handelsindikatorn

Svensk Handels E-handelsindikator är en månatlig mätning av hur svenska konsumenter e-handlar. 

Undersökningen skattar omsättningen för e-handeln i Sverige och från utlandet, samt visar utvecklingen i olika varukategorier. E-handelsindikatorn genomförs av Novus på uppdrag av Svensk Handel.

E-handelsindikatorn september 2021

Lägre tillväxt i e-handeln när fler återvänder till butikerna

E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet trots att fler återvänder till de fysiska butikerna. Den totala e-handeln, inklusive den från utlandet växte med 12 procent under tredje kvartalet. I september anas dock ett trendbrott då omsättningen i den inhemska e-handeln minskade med tre procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för september.

E-handeln slår rekordstarka tillväxttal

E-handeln slår rekordstarka tillväxttal

Trots att e-handeln gick starkare än någonsin under pandemin fortsätter tillväxten. Under andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent jämfört med samma period förra året.