Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.

ehi-maj-per-16x9.jpg

E-handeln fortsätter att växa i omsättning under 2024 jämfört med 2023. I mars stannade dock omsättningstillväxten på 1 procent efter att under januari och februari ha uppvisat tvåsiffriga tillväxttal. Totalt under första kvartalet uppgår omsättningstillväxten till 11 procent. Det innebär att e-handelns långa period med negativ omsättningstillväxt bryts efter nio kvartal. Tillväxten är dessutom den starkaste sedan första kvartalet 2021.

Nästintill samtliga varukategorier ökar i omsättning under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2023. Absolut starkast utvecklas möbelhandeln, som studsar tillbaka från en mycket svag fjolårsförsäljning, men omsättningstillväxten är generellt hög och indikerar med tanke på den avmattande inflationen även volymförsäljningstillväxt i flertalet branscher. Ett tydligt undantag är dock bygghandeln som fortsätter att sjunka kraftigt i omsättning på nätet

Kommentarer från Svensk Handel

Årets första kvartal är det första på över två år som visar en positiv omsättningstillväxt, detta trots att mars månads siffror inte är fullt lika starka som januari och februari. Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Även e-handeln påverkas av inflation och höga räntor. Justerat för inflationen ser vi att e-handelsvolymen sjönk med cirka 1 % jämfört med förra året, vilket är ett kvitto på handelns tuffa situation just nu. Positiva signaler i form av sänkta räntor och kommande räntebesked bådar dock gott för e-handeln fortsättningsvis.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel
Möblers starka siffror är mycket välkomna för en varukategori som har haft det tufft under en längre period. Visserligen sker ökningen från låga nivåer, men vi hoppas på fortsatt goda månader för varukategorin då det på många håll ska inhandlas nya utemöbler inför vår- och sommartider.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.