Färre som e-handlade, och för mindre pengar i genomsnitt

Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad, men fortsatt betydligthögre än andelen som e-handlade i februari 2020, precis innan pandemins utbrott. Varor frånapotek var i likhet med i januari den populäraste kategorin att e-handla.
- Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken tillminskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skullehandla i fysiska butiker. Det säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
"Högtrycket inom e-handeln mattas av"
Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det primärt ett lägregenomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.
Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel