E-handelsindikatorn januari 2023

Förklaringen till minskningen är dels att färre e-handlade, 64 procent i januari år jämfört med 67 procent samma månad förra året, dels att e-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp för månaden minskade med hela 16 procent. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och bakom de dystra siffrorna döljer sig därmed en ännu kraftigare minskning sett till volymförsäljning.
Omsättningen i e-handeln sjunker på bred front i detaljhandelns branscher men e-handeln med kapitalvaror till hemmet har det extra tungt. E-handeln med hemelektronik och heminredning sjönk med nästan 40 procent och de första indikationerna för möbel- och bygghandeln visar på likartad utveckling. Mode-, skönhets- och sporthandeln utvecklades också svagt men backade inte lika kraftigt som de förstnämnda branscherna.
- Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt. Istället för att fokusera på nyanskaffning av kunder behöver e-handlare satsa på att optimera och analysera sin befintliga kunddatabas för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden, vid rätt tidpunkt och i rätt kanaler, avslutar Per Ljungberg.