E-handelsindikatorn mars 2023

Efter en positiv februariutveckling minskade omsättningen i e-handeln återigen i mars månad. E-handeln har under 2022 och 2023 haft svårt att matcha den starka omsättningstillväxten under pandemiåren 2020 och 2021. Sedan januari 2022 har omsättningstillväxten bara tydligt ökat två månader av 15. I nuläget pressas dessutom handeln som helhet av exceptionellt låg efterfrågan, volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen.
Andelen som e-handlade i mars var i princip oförändrad jämfört med samma månad förra året. Omsättningsminskningen förklaras i stället av att det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument minskade. Med tanke på att prisökningarna fortfarande är högre än normalt förstärker detta bilden av en mycket svag volymutveckling. Trots inflationen minskade exempelvis e-handeln av byggvaror med nära 40 procent i löpande priser och e-handeln av heminredning och möbler med cirka 20 procent.