E-handelsindikatorn november 2023

72 procent av konsumenterna e-handlade i november månad. Det var en lika hög andel som i november förra året. I genomsnitt handlade dock e-handelskonsumenterna för ett betydligt lägre totalbelopp vilket innebar att totalomsättningen sjönk med 15 procent.
E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men en uppskattning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 15 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 20 procent i november.
Den svaga novemberförsäljningen tyngde ytterligare ner årsresultatet. Hittills i år januari till och med november har omsättningen i e-handeln minskat med 7 procent i löpande priser jämfört med samma period under fjolåret. Även om lika många e-handlade som i november förra året, handlade många i färre varukategorier. Eftersom de genomsnittliga köpesummorna också sjönk i flertalet kategorier blev omsättningsutvecklingen negativ i flertalet branscher jämfört med förra året.
Inflation, räntehöjningar och flertalet andra kostnadsökningar har gett de svenska konsumenterna mindre pengar i plånboken, vilket också avspeglar sig i minskad e-handel. Konjunkturläget ställer höga krav på handelsföretagen.