
När e-handeln från utländska aktörer inkluderas var utvecklingen ännu något sämre, minus 17 procent.
Den negativa utvecklingen förklaras dels av att andelen som e-handlade var färre, 64 procent i oktober i år jämfört med 68 procent i oktober 2021, och dels av att det genomsnittliga köpbeloppet minskade med 13 procent.
Särskilt svag har utvecklingen under året varit sett till svenska konsumenters e-handel från utländska aktörer. E-handeln från utlandet har sjunkit från cirka 12 miljarder under årets 10 första månader 2021 till cirka 7,5 miljarder under samma period i år.
- Förutom att andelen av befolkningen som e-handlar har sjunkit 2022 jämfört med 2021 handlar färre av de som e-handlar från utlandet. I kombination med lägre genomsnittliga köpbelopp innebär det att nedgången i svenska konsumenters e-handel från utlandet blir kraftig, säger Per Ljungberg och fortsätter:
Nu stundar Black Friday och julhandeln. Två exceptionellt viktiga händelser för e-handeln och företagen står väl förberedda. Nu hoppas vi på att årets sista mätningar visar på ett välbehövligt uppsving för en prövad bransch.