Adoore: Från nätfavorit till butikssuccé, klänningarna som tog Sverige med storm

Ett par år senare hade visionen om Adoore gått i uppfyllelse; klänningarna kunde skådas på midsommarfirande tjejer i vartenda hörn av landet.
Butiken som lösning till minskade returer och ökad kundnöjdhet
Fem år efter att Adoore grundats öppnades den första butiken i Moodgallerian i Stockholm. Företaget testade först med en pop-up butik och det fina mottagandet gav dem modet att satsa på en permanent butik.
– Vår affärsidé är klänningar med passform, och just sådana har ofta hög returgrad. Därför såg vi ett tydligt behov av en fysisk butik, så kunderna faktiskt kan prova plaggen innan köp, säger Amanda Bukowski.
Butikens funktion långt mer än bara försäljning
När butiken öppnat insåg man att kundkontakten gav ökade insikter om kundernas preferenser.
– Det är väldigt kul att ha butik och träffa kunder! Man lär sig också mycket av kundkontakten. När vi släpper en ny modell eller ett nytt print är det superviktigt för oss med feedback och i butiken får vi höra den direkt på ett sätt som man inte får online.
Butiken fungerar också som en eventlokal där Adoore regelbundet bjuder in kunder till upplevelsedrivna aktiviteter.
– Vi anordnar VIP-kvällar, midsommar- och julevent med allt från bubbel, snittar och DJ till aktiviteter som broderi på necessärer, goodiebags, blomsterbuketter och tärngäng som provar kläder tillsammans.
Butikens placering gav ny kundgrupp; kontorskvinnorna i city
Butiken i Stockholm ligger i Moodgallerian på Regeringsgatan. Området är ett dynamiskt affärsdistrikt, där bland annat jurister, finansvalpar och IT-folk trängs på vardagarna.
– I Mood och citykvarteren handlar främst kontorskvinnor på vardagarna, vilket har gett oss en ny stark kundgrupp. På helgerna är det mest destinationsshoppande kunder som söker upp Adoore specifikt. Vi ser också att många upptäcker oss i butik och sedan handlar vidare online.
Göteborg nästa, och sedan världen?
Nyligen öppnade Adoore sin andra butik, denna gång i Göteborg. Amanda ser stor potential i retail framåt och hintar om att nästa fysiska etablering kan ske utanför Sveriges gränser. Det är dock viktigt för företaget att alla etableringar bär sig ekonomiskt. Amanda utvecklar:
– Butikerna måste vara lönsamma, Stockholmsbutiken har varit det sedan start, medan Göteborgsbutiken väntas bli det först under andra året eftersom vi genomförde så omfattande renoveringar innan vi öppnade.