Ninepine: Från digitala rötter till fysisk framgång

Ninepine grundades år 2019 av Benjamin Lau och Kousha Torabi, som först träffades när de var studenter på Handelshögskolan i Stockholm. Båda gick sedan vidare till Facebook (nuvarande Meta). Med tech-erfarenheten i ryggen grundades Ninepine med stort digitalt fokus under en tid när Instagram växte lavinartat och e-handeln med direktförsäljning mot kund (DTC) var som störst.
I går
Dela den här sidan

– Vårt fokus låg på digitalt från början. Det var där möjligheterna fanns och där vi kunde nå ut brett. Men två år in i resan dök en chans upp att öppna en fysisk butik, och det kändes som rätt steg då, säger Benjamin Lau.

Enligt Benjamin (Ben) så finns det ett flertal anledningar till att ha en butik.

– För det första så kan butiken vara viktig för den försäljning som den medför. För det andra så ökar kännedomen om varumärket. En tredje anledning är att tilliten bland onlinekonsumenterna stiger. Och på så sätt kan också konverteringen öka, det vill säga att fler besökare på hemsidan faktiskt köper något. Det sista skulle jag säga var den främsta drivkraften för oss.

Den fysiska butiken skapar förtroende och leder till fler köp online

Att en fysisk butik leder till att onlinebesökare bestämmer sig för att klicka hem varor är kanske inte självklart, men det handlar om förtroende och legitimitet, enligt Ben. Företaget tycker sig också ha funnit bevis genom ett test de genomfört:

– Vi hade en landningssida med en video som visade butiken och en utan. Resultatet visade ett betydande lyft i konvertering när butiken visades, vilket blev en bekräftelse på hypotesen att en fysisk butik faktiskt påverkar det digitala resultatet positivt.

citattecken
– Vi hade en landningssida med en video som visade butiken och en utan. Resultatet visade ett betydande lyft i konvertering när butiken visades, vilket blev en bekräftelse på hypotesen att en fysisk butik faktiskt påverkar det digitala resultatet positivt.
Benjamin Lau
Grundare, Ninepine

Ben utvecklar vidare varför en fysisk butik medför legitimtet;

– Det handlar om att skapa förtroende. Om varumärket känns osäkert, som om det kanske bara är en anonym dropshipping-sida, blir tröskeln hög. Men när kunden uppfattar att företaget är på riktigt, minskar tvekan direkt.

Onlinebutiken gjorde läget på Kungsgatan möjligt

Majoriteten av butiksbesökarna har redan upptäckt varumärket online. Platser som 
Drottninggatan eller Mall of Scandinavia genererar spontanbesök, medan Kungsgatan snarare präglas av kontor och förbipasserande med lite tid att strosa.

– Vi är digitala först och främst. Utan den digitala ryggraden skulle vi aldrig ha butiker. Majoriteten av våra besökare har redan sett oss online.

Från tveksam start till lönsamhet

Att driva en fysisk butik är resurskrävande, och för företaget handlar det ytterst om att väga potentialen mot kostnaden, både i pengar och tid. Den digitala affären erbjuder skalbarhet och avkastning i helt annan skala än en enskild butik. 

– Vårt mål har alltid varit att butiken minst ska gå jämnt upp. Samtidigt visar erfarenheten att lönsamhet kan ta tid. Butiken på Kungsgatan var inte direkt lönsam, men har nu utvecklats till en mycket lönsam satsning, säger Ben.