Parfym.se: Från UF-projekt till butik i bästa läge på Hamngatan

Bolaget växte ändå, via parallellimport från europeiska grossister, men de snabbt ökande försäljningsvolymerna gjorde att tillgången blev en utmaning. 2019 såldes företaget till ett riskkapitalbolag som beslutade att göra Parfym.se till en auktoriserad återförsäljare med officiella avtal, vilket var en stor för ändring för företaget. Jonas Häggqvist, VD på parfym.se sedan 2020, utvecklar:
– Vi gick från att vara en aktör som sålde varumärkenas produkter till någon som förtjänade deras förtroende.
Fysisk närvaro öppnade dörren till exklusiva varumärken
Startskottet för företagets fysiska butiksresa började 2020 när man öppnade den första butiken på Frölunda torg i Göteborg. Fokus var att skapa en selektiv butiksmiljö med starka varumärken, snarare än ett stort sortiment. För vissa exklusiva märken är fysisk närvaro en förutsättning för samarbete.
– Utan butik hade vi sannolikt aldrig fått möjligheten att sälja Hermès, eftersom många varumärken vill se en fysisk närvaro innan de samarbetar.
Kunden väljer vad som passar för stunden Parfym.se ser nätet och den fysiska butiken som två kompletterande kanaler, snarare än konkurrerande. Beteendet varierar beroende på kundens humör, behov och livssituation; ibland vill man bli inspirerad i butik, ibland behöver man bara fylla på något snabbt via nätet.
– Kunderna är inte lojala till en kanal, utan handlar där det passar bäst för stunden. Därför måste vi vara relevanta på båda platserna, säger Jonas Häggqvist.
Stockholm nästa steg i Parfym.se:s butiksexpansion
Sommaren 2025 öppnade Parfym.se sin första butik i Stockholm, intill NK på prestige fyllda Hamngatan. Det innebär att bolaget måste sticka ut, överraska och visa att de är bäst på parfym, något som de ska uppnå ge nom en butiksmiljö som är varm, välkomnande och inspirerande.
– Vi vill ge kunderna något de inte får online. I vårt doftvalv kan man testa nyheter, få hjälp att hitta sin signaturdoft eller till och med blanda sin egen parfym, säger Jonas.
Höga förväntningar men lågkonjunktur och hög hyra skapar ödmjukhet
Etableringen på Hamngatan innebär också en risk, inte minst finansiellt då det kostar miljon tals kronor att bygga butiken samtidigt som hyresnivån är hög. Dessutom öppnar butiken i lågkonjunktur, med stukad köpkraft bland hushållen.
– Vi går in med höga förväntningar, men också med stor ödmjukhet. Människor har mindre pengar i plånboken i dag, och vi måste jobba hårdare för att de ska spendera dem hos oss. Hyran i city är förstås också en utmaning, säger Jonas.