Hoppa till innehåll

Adlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.

adlibris.png
Carl Franzon, Adlibris

Adlibris har tagit stora steg inom användningen av AI för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten. Genom att integrera AI-teknologier i olika delar av sin verksamhet kan de erbjuda sina kunder mer personliga och precisa produktrekommendationer. Ett specifikt användningsområde är att kunna ge en mer korrekt beskrivning av böckerna som säljs. Adlibiris nyttjar en AI-driven modell som inkluderar ytterligare information och ger mer exakta och personliga bokrekommendationer åt kunderna.

En stor utmaning är att vi får produktbeskrivningar från våra leverantörer baserat på lättillgänglig text på baksidan av böckerna, men dessa är inte särskilt bra för rekommendationer. Vi arbetar därför med att optimera våra rekommendationsmodeller genom att inkludera mer utförlig information från böckerna.
Carl Franzon
Insights Manager på Adlibris

Adlibris använder likt många andra större företag olika AI-teknologier i varierande syften. De har exempelvis länge använt Machine Learning för dynamisk prissättning ut till kunderna. Priserna på liknande produkter jämförs med konkurrenternas, något som möjliggör prisjusteringar i realtid.

– AI är ett brett ämne, men om vi pratar om Machine Learning och automatisering, så är det något vi har jobbat med länge. Vi arbetar kontinuerligt med algoritmer som beräknar vilka priser vi ska sätta jämfört med våra konkurrenter, förklarar Carl Franzon.

För att anpassa kundupplevelsen använder Adlibris AI-drivna algoritmer som analyserar surf- och köphistorik för att förstå individuella preferenser. Mycket specifika produktrekommendationer ges som skräddarsys efter varje kunds köp- och webbhistorik. Rekommendationerna förfinas kontinuerligt efter varje gång en kund besökt hemsidan.

Adlibris grundades 1997 och är en av Nordens största nätbokhandlare. Adlibris säljer främst böcker, men även ett bredare utbud av bland annat pappersartiklar och leksaker.

Exempel på kundfokuserad AI

  • Analys av köpbeteende, köphistorik och preferenser för personliga rekommendationer.

  • Göra kundnöjdhetsanalys utifrån recensioner och inlägg i sociala medier.

  • Chatbottar och virtuella assistenter för hantering av kundfrågor och produktrekommendationer.

  • Skapa texter till marknadsföring, mail till kunder etc.

  • Virtuella provrum. Kunden kan prova kläder, läppstift o.s.v. virtuellt. Förbättrar nätshoppingen

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.