Hoppa till innehåll

Aldrig förr har ledarskapet utmanats som det gör nu. Och extra utmanande är det i företag under snabb tillväxt. När vi måste springa fortare och vår omvärld är mer oviss än på länge, hur förankrar vi då våra beslut? Nedan följer en rapport från den första programpunkten på D-Congress 2023!

forsta-nyheten-dcongress-16x9.png

Madelene, en passionerad hästtjej som kontinuerligt drivits av att se potentialen i att hela tiden göra saker lite bättre. Bank, en kille som går mot strömmen och vågar prata lönsamhet offentligt, som sätter stort värde i empati och engagemang i bolaget och som menar att allt börjar med att våga drömma. Slutligen Susanne, en kvinna som enligt henne själv inte kan någonting om elektronik, men som vågar tänka stort, långsiktigt och lyfter värdet av människorna som det främsta konkurrensmedlet i en extremt konkurrensutsatt bransch. Alla är de ledare och på D-Congress första dag delade de med sig av sina insikter om hur det är att just leda, dessutom i tillväxt och i en oviss värld. För en annan sak de har gemensamt är att de tack vare sina goda ledaregenskaper, har bolag som växer så det knakar.

Tre ledare, tre gemensamma egenskaper; Mod, passion och empati.

Madelene Törnblom, grundare och vd för Maya Delorez, som säljer ridsportmode på nätet, säger att hon själv aldrig lett företag annat än i kristider och vet därför inget annat. Utmaningar och problemlösning är en del av jobbet menar hon samtidigt som hon belyser vikten av att som ledare vara en god förebild och en del av ”gänget”. Alla ska med, alla ska förstå syftet, se målet och springa åt samma håll. Då blir det riktigt bra. Många beslut baseras på magkänslan, därför att det då alltid finns något att falla tillbaka på och Susanne, vd på NetOnNet, håller med. Magkänsla är en summering av erfarenheter och kunskap och är ett nödvändigt komplement till data och fakta.

Susanne lyfter medarbetarna som bolagets främsta konkurrensmedel. Med mod att tänka stort, sätta nästan orimliga mål och fatta beslut med risken att ibland gå på minor, har hon lyckats bryta det 20-åriga bolagets förutsägbarhet och ingjuta nytänkande och skapa en långsiktighet som är hållbart även när det stormar här och nu.

Varje morgon ägnar Bank Bergström, vd på Nordic Nest, åt att hälsa och prata väder och vind med sina anställda, kolla läget. För honom är empati något som är särskilt viktigt i oroliga tider och när världen runtomkring snabbt förändras. Att våga prata om lönsamhet och att i tillväxtresan inte jaga galna grejer, utan istället göra det hårda arbetet, lite, lite bättre varje dag. Att drömmar och att ingjuta optimism hos medarbetarna leder till utveckling, medan realistiska mål begränsar.

Inte alla 4-åringar som kommer hem från fotbollsträningen och säger att de ska bli fotbollsproffs, blir det. Men alla fotbollsproffs har en gång drömt om det som 4-åring.
Bank Bergström
vd Nordic Nest

Om panelen:

Bank Bergström leder sedan 2017 teamet på Nordic Nest Group. Bolaget närmar sig 2 miljarder kronor i omsättning och har kunder i 70 olika länder. Med ett enormt fokus på kundupplevelsen och att bygga världens mest motiverade team har omsättningen mer än tiofaldigats på fem år, samtidigt som man genererat ett starkt resultat. Under hösten 2022 blev Bank utsedd till Årets ledare av Svensk Handel.

Madelene Törnblom startade Maya Delorez som 20-åring. Efter bara fem år omsätter företaget över 100 miljoner, är ett team om 25 anställda och kunder i över 70 länder – vilket gör Maya Delorez till ett av de snabbast växande e-handelsföretagen i Sverige. Helt utan externt kapital. Visionen är ambitiös men tydlig: De ska bli världsledande i branschen.

Susanne Holmström, vd på NetOnNet har under de senaste åren sedan sitt tillträde tillsammans med sitt team lyckats öka omsättningen med hjälp av en organisation där alla springer åt samma håll och vågar tänka nytt. Hon ser medarbetarna som bolagets främsta konkurrensmedel och genom att våga tänka stort, sätta nästan orimliga mål samt fatta beslut med risk för att man ibland går på en mina, har hon lyckats ingjuta nytänkande och ett långsiktigt tänk i en bransch som snabbt förändras.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.