Hoppa till innehåll

Hög ränta, skyhög inflation och osäker framtid. E-handelsföretag har snabbt fått ställa om när lågkonjunkturen nu närmar sig. Men vilken väg är bäst för e-handelsföretag framöver?

gadd-och-fischbein-16x9.png
Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race

Hur kan man ta marknadsandelar i tider av ekonomisk oro och kan det till och med gynna bolagets position? Om bland annat detta pratade företrädarna för två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag under ett samtal på D-Congress 

D-Congressveteranerna Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race äntrade scenen på D-Congress för att prata tillväxt och lönsamhet, strax innan Jason ”Timbuktu” Diakité rundade av två fullspäckade och inspirerande dagar i Göteborg.  

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Företaget verkar uteslutande i Norden. Revolution Race 1,5 miljard, har 130 anställda varav de flesta i Borås, finns på 18 marknader och 90% av försäljningen sker utanför Sverige. Förra året ökade de sin tillväxt med 44% i Tyskland, Österrike och Schweiz. Målsättningen är ambitiös; att bli världens mest rekommenderade Outdoormärke. Två bolag som växer och ökar sin lönsamhet, även i tider då det blåser står de stadigt. Hur gör de och vad är nycklarna?

Här kommer en sammanfattande checklista av deras insikter: 

  • Se till att ha rimliga marginaler och en god kostnadsstruktur. 

  • Ha ständigt bra koll på din affärsmodell och balansräkningen. Bäddar man bra är man inte lika beroende av kapitalmarknaden. 

  • Ha kontroll på lager och kassaflöde.  

  • Ha fokus på lönsamhet från start. Du måste kunna tjäna pengar på varje produkt. Skruva sortimentet hela tiden och våga välja bort det som inte funkar.  

  • Gå till jobbet varje dag och gör det du gör lite, lite bättre hela tiden.  

  • Se till att ha nöjda kunder, vårda de du har – det kostar mindre än att enbart fokusera på att skaffa nya.  

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nya-webben-sept.png

Svensk Handel lanserar ny webbplats - ny kostym med vässat innehåll

NyhetSvensk Handel lanserar inom kort en ny webb med modernare utseende, förbättrad funktionalitet och en smidigare medlemsinloggning.
ursula-von-der-leyen.png

EU-kommissionens ordförande höll sitt årliga tal - ”Europas självständighetsögonblick”

NyhetPå morgonen den 10 september framförde EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, sitt årliga tal till unionen.
ostersund-handelskommun-(1920-x-1080).png

Östersund finalist i Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln är helt avgörande”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
sofia-larsen-martin-kits-varuhus.png

Hej riksdagsledamot, kan du hjälpa oss med gräddfilen?

NyhetÖppet brev till riksdagsledamöter: "Idag öppnar Riksdagen. Vi hoppas att du haft en skön sommar och att du kommer tillbaka full av energi."
carl-cason-2023.png

Ansökan till Carl Casons utbildningsstipendium öppen

NyhetNu kan du söka stipendiet för unga talanger, entreprenörer och studenter inom mode, design och textil.
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.