Hoppa till innehåll

Hög ränta, skyhög inflation och osäker framtid. E-handelsföretag har snabbt fått ställa om när lågkonjunkturen nu närmar sig. Men vilken väg är bäst för e-handelsföretag framöver?

gadd-och-fischbein-16x9.png
Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race

Hur kan man ta marknadsandelar i tider av ekonomisk oro och kan det till och med gynna bolagets position? Om bland annat detta pratade företrädarna för två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag under ett samtal på D-Congress 

D-Congressveteranerna Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race äntrade scenen på D-Congress för att prata tillväxt och lönsamhet, strax innan Jason ”Timbuktu” Diakité rundade av två fullspäckade och inspirerande dagar i Göteborg.  

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Företaget verkar uteslutande i Norden. Revolution Race 1,5 miljard, har 130 anställda varav de flesta i Borås, finns på 18 marknader och 90% av försäljningen sker utanför Sverige. Förra året ökade de sin tillväxt med 44% i Tyskland, Österrike och Schweiz. Målsättningen är ambitiös; att bli världens mest rekommenderade Outdoormärke. Två bolag som växer och ökar sin lönsamhet, även i tider då det blåser står de stadigt. Hur gör de och vad är nycklarna?

Här kommer en sammanfattande checklista av deras insikter: 

  • Se till att ha rimliga marginaler och en god kostnadsstruktur. 

  • Ha ständigt bra koll på din affärsmodell och balansräkningen. Bäddar man bra är man inte lika beroende av kapitalmarknaden. 

  • Ha kontroll på lager och kassaflöde.  

  • Ha fokus på lönsamhet från start. Du måste kunna tjäna pengar på varje produkt. Skruva sortimentet hela tiden och våga välja bort det som inte funkar.  

  • Gå till jobbet varje dag och gör det du gör lite, lite bättre hela tiden.  

  • Se till att ha nöjda kunder, vårda de du har – det kostar mindre än att enbart fokusera på att skaffa nya.  

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
kiwiskjorta.png

Kiwiskjortor med anor från 1928 i Almedalsgarderoben

NyhetEton Shirts har sedan starten 1928 fokuserat på att skapa den perfekta skjortan. Från frack- och smokingskjortor till lediga linneskjortor.
digjourney---att-leda-ai-transformation.png

Medlemsförmån från DigJourney

NyhetMedlemsrabatt på DigJourney's utbildning Att leda AI-transformation.
packar-upp-varor-mugg.jpg

Webbinarium 25 juni: Få koll på den nya produktsäkerhetsförordningen

NyhetSvensk Handels guide om den nya produktsäkerhetsförordningen.
swish-webb-1713452625.jpg

Skydda din verksamhet i sommar!

NyhetPå sommaren är risken att råka ut för falska sedlar och swishbedrägerier större. Vi ger konkreta tips för att skydda verksamheten.
branschoverenskommelsen-lund.jpg

Positiva effekter av branschöverenskommelsen för den fossilfria leveransen

NyhetBranschöverenskommelsen för den fossilfria leveransen har haft en impact på miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
almedalsgarderoben-troja-o-skor.png

Full fart inför Almedalsgarderoben

NyhetI Almedalsgarderoben kan Almedalsbesökare för att låna kläder och bli stylade. En fråga om hållbarhet. Träffa två medverkande företag.
kungsgatan-stockholm.png

Miljözon klass 3 - hur berör det din verksamhet?

NyhetSvensk Handel och Visita överklagar Stockholm stads beslut om att införa Miljözon 3. Frågan har nationell bäring.
lastpallar-lager.jpg

Svensk Handel uppmanar till aktion mot Temu och Shein

NyhetSvensk Handel kommer alltid att stå upp för den fria konkurrensen - men en förutsättning är att den sker på lika villkor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.