Hoppa till innehåll

Hög ränta, skyhög inflation och osäker framtid. E-handelsföretag har snabbt fått ställa om när lågkonjunkturen nu närmar sig. Men vilken väg är bäst för e-handelsföretag framöver?

gadd-och-fischbein-16x9.png
Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race

Hur kan man ta marknadsandelar i tider av ekonomisk oro och kan det till och med gynna bolagets position? Om bland annat detta pratade företrädarna för två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag under ett samtal på D-Congress 

D-Congressveteranerna Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race äntrade scenen på D-Congress för att prata tillväxt och lönsamhet, strax innan Jason ”Timbuktu” Diakité rundade av två fullspäckade och inspirerande dagar i Göteborg.  

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Företaget verkar uteslutande i Norden. Revolution Race 1,5 miljard, har 130 anställda varav de flesta i Borås, finns på 18 marknader och 90% av försäljningen sker utanför Sverige. Förra året ökade de sin tillväxt med 44% i Tyskland, Österrike och Schweiz. Målsättningen är ambitiös; att bli världens mest rekommenderade Outdoormärke. Två bolag som växer och ökar sin lönsamhet, även i tider då det blåser står de stadigt. Hur gör de och vad är nycklarna?

Här kommer en sammanfattande checklista av deras insikter: 

  • Se till att ha rimliga marginaler och en god kostnadsstruktur. 

  • Ha ständigt bra koll på din affärsmodell och balansräkningen. Bäddar man bra är man inte lika beroende av kapitalmarknaden. 

  • Ha kontroll på lager och kassaflöde.  

  • Ha fokus på lönsamhet från start. Du måste kunna tjäna pengar på varje produkt. Skruva sortimentet hela tiden och våga välja bort det som inte funkar.  

  • Gå till jobbet varje dag och gör det du gör lite, lite bättre hela tiden.  

  • Se till att ha nöjda kunder, vårda de du har – det kostar mindre än att enbart fokusera på att skaffa nya.  

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

retail-awards-2023-1.jpg

Finalisterna i Retail Awards 2023 klara

NyhetNu har våra jurygrupper gjort sitt svåra jobb och ur den digra floden av nominerade vaskat fram årets bästa i de olika kategorierna. Här är
anna-kinberg-batra-16x9.png

Svensk Handel om betalutredningen: ”Staten behöver engagera sig mer”

NyhetIdag 31 mars 2023 presenteras den stora betalningsutredningens betänkande "Staten och betalningarna" som letts av den särskilda utredaren An
ungapped-avtal.jpg

Uppdatering från avtalsrörelsen

NyhetAvtalsrörelsen pågår just nu för fullt över hela den svenska arbetsmarknaden. Svensk Handel förhandlar om nya kollektivavtal för bland annat
svenska-sedlar-mynt.jpg

Kontanter viktig del i en hållbar betalmedelsstruktur

NyhetRiksbankens nya kostnadsstudie visar på skillnaderna i kostnader per betalsätt; att kostnaderna för debetkort- och Swishbetalningar är lägst
lindex.png

Lindex storsatsar på återvunna material

NyhetAtt skala upp återvinning av textila material är idag en fundamental utmaning för många av handelns företag. Men i och med nya samarbeten oc
hallbarhet-trad-i-hander.jpg

Kvalitet viktigast när företagens hållbarhetsarbete rankas

NyhetMedvetenheten om hållbarhetsfrågor är högre än någonsin och konsumenternas krav på företagen blir alltmer komplexa.
startplatta-hyresfragan-forklarad-gron.jpg

Svensk Handels experter förklarar hyresfrågan

NyhetKänner du som småföretagare oro inför din hyra? Ta chansen att få mer information och tips från våra experter kring hur lågkonjunkturen påve
avtalsnytt-avsnitt-4-webb2.jpg

"Extremt tufft läge för handeln"

NyhetOm drygt två veckor löper avtalen i handeln ut. I Avtalsnytt avsnitt 4 ser du vår chefsekonom Maria Mikkonen ge sin bild av läget för företa

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.