Hoppa till innehåll

Regeringens förslag till elpriskompensation för företag riskerar att inte att nå fram till många butiker som drabbats hårt av kraftigt höjda elpriser. Svensk Handel vill se att regeringen justerar modellen för att öka stödets träffsäkerhet.

administration-900.jpg

Regeringen har skickat ut förslaget om elpriskompensation på remiss. Enligt modellen måste företaget vara så kallad elslutkund, med ett eget elabonnemang, för att få del av elpriskompensationen. I praktiken innebär det att butiker som är hyresgäster, i till exempel en galleria eller ett köpcentrum, riskerar att inte omfattas av stödet.

– Som regeringens förslag till elpriskompensation är utformat riskerar det att skjuta vid sidan av målet. Det måste vara möjligt för alla butiker som är hårt drabbade av höga elpriser att få del av stödet, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Skapar snedvriden konkurrens

Ett annat problem med modellen är maxtaket på 22 miljoner kronor per koncern. Stora fastighetsbolag kommer snabbt slå i taket samtidigt som deras hyresgäster utan egna elabonnemang inte är berättigade till kompensation.

Att hyresgäster runt om i landet som inte har egna elabonnemang blir utan kompensation blir en orimlig och oönskad konsekvens av utformningen. Dessutom leder det till snedvriden konkurrens.
Martin Kits
Avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel

Svensk Handel anser att det är orimligt att EU:s regler om att motverka statsstöd och konkurrenssnedvridningar mellan EU-länder motverkar sitt eget syfte genom att i detta fall skapa orättvis konkurrens mellan företag. Svensk Handel kan även konstatera att koncerntaket i sig även kommer medföra konkurrenssnedvridningar där olika affärsmodeller i handeln och övriga näringslivet missgynnas eller gynnas över andra.

Även Svenskt Näringsliv och Fastighetsägarna har föreslagit att hyresgäster utan eget elabonnemang ska inkluderas i begreppet elslutkund och därmed vara kvalificera sig till eget elstöd.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handels Ordförandepris delas ut till framgångsrika och lovande studenter. Årets vinnare är Lilly Andersson och Henrik Hultqvist.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.