Hoppa till innehåll

Regeringens förslag till elpriskompensation för företag riskerar att inte att nå fram till många butiker som drabbats hårt av kraftigt höjda elpriser. Svensk Handel vill se att regeringen justerar modellen för att öka stödets träffsäkerhet.

administration-900.jpg

Regeringen har skickat ut förslaget om elpriskompensation på remiss. Enligt modellen måste företaget vara så kallad elslutkund, med ett eget elabonnemang, för att få del av elpriskompensationen. I praktiken innebär det att butiker som är hyresgäster, i till exempel en galleria eller ett köpcentrum, riskerar att inte omfattas av stödet.

– Som regeringens förslag till elpriskompensation är utformat riskerar det att skjuta vid sidan av målet. Det måste vara möjligt för alla butiker som är hårt drabbade av höga elpriser att få del av stödet, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Skapar snedvriden konkurrens

Ett annat problem med modellen är maxtaket på 22 miljoner kronor per koncern. Stora fastighetsbolag kommer snabbt slå i taket samtidigt som deras hyresgäster utan egna elabonnemang inte är berättigade till kompensation.

Att hyresgäster runt om i landet som inte har egna elabonnemang blir utan kompensation blir en orimlig och oönskad konsekvens av utformningen. Dessutom leder det till snedvriden konkurrens.
Martin Kits
Avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel

Svensk Handel anser att det är orimligt att EU:s regler om att motverka statsstöd och konkurrenssnedvridningar mellan EU-länder motverkar sitt eget syfte genom att i detta fall skapa orättvis konkurrens mellan företag. Svensk Handel kan även konstatera att koncerntaket i sig även kommer medföra konkurrenssnedvridningar där olika affärsmodeller i handeln och övriga näringslivet missgynnas eller gynnas över andra.

Även Svenskt Näringsliv och Fastighetsägarna har föreslagit att hyresgäster utan eget elabonnemang ska inkluderas i begreppet elslutkund och därmed vara kvalificera sig till eget elstöd.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nyhetsutskick.jpg

Lyko: “Svensk Handel håller oss i framkant"

NyhetSom medlemmar sedan 2007, värdesätter Lyko Svensk Handels leverans på olika delar, men också det där lilla extra.
bjorn-blomqvist_axfood.jpg

Axfood – Minskat matsvinn med AI-drivna prognosmodeller

NyhetMed historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, tar AI-modellerna fram kampanjförslag för Axfood.
svart-soffa-1.png

Inför Black Friday: Så ger du korrekt prisinformation

NyhetMed Black Friday och hela rea-säsongen runt hörnet är det viktigare än någonsin att se till att prisinformationen är korrekt.
namnlos-(1920-x-1080-px)-(1).jpg

Årets butikssäljare delar priset med sina kunder

NyhetHarriet Kyolaba Johansson är Sveriges främsta butikssäljare. Vi fick en pratstund med henne, en månad efter utmärkelsen på Retail Awards.
sofia-larsen-24-3.jpg

Svensk Handel kommenterar valet i USA

NyhetNär nästan alla röster är räknade står det klart att Donald Trump återinträder som president för USA. Sofia Larsen ger en kommentar.
bildmontage-webben-169-(14).png

Riktlinjer för hantering av utrymningsvägar vid PDV-situationer

NyhetI samband med säkerhet vid pågående dödligt våld (PDV) uppstår ibland frågan om utrymningsdörrar och passager får låsas eller barrikaderas.
musti.png

Generativ AI fungerar som en kreativ brainstorming partner

NyhetMusti Group använder AI för marknadsföring, copywriting och grafisk design, men också för förbättrad kundupplevelse
plick-image.png

Läget i handeln - Plick förenar nytta med nöje

NyhetPlick är idag en av de starkast lysande stjärnorna för second hand online i Sverige. Läs om deras framgångsrecept!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.