Hoppa till innehåll

Regeringens förslag till elpriskompensation för företag riskerar att inte att nå fram till många butiker som drabbats hårt av kraftigt höjda elpriser. Svensk Handel vill se att regeringen justerar modellen för att öka stödets träffsäkerhet.

administration-900.jpg

Regeringen har skickat ut förslaget om elpriskompensation på remiss. Enligt modellen måste företaget vara så kallad elslutkund, med ett eget elabonnemang, för att få del av elpriskompensationen. I praktiken innebär det att butiker som är hyresgäster, i till exempel en galleria eller ett köpcentrum, riskerar att inte omfattas av stödet.

– Som regeringens förslag till elpriskompensation är utformat riskerar det att skjuta vid sidan av målet. Det måste vara möjligt för alla butiker som är hårt drabbade av höga elpriser att få del av stödet, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Skapar snedvriden konkurrens

Ett annat problem med modellen är maxtaket på 22 miljoner kronor per koncern. Stora fastighetsbolag kommer snabbt slå i taket samtidigt som deras hyresgäster utan egna elabonnemang inte är berättigade till kompensation.

Att hyresgäster runt om i landet som inte har egna elabonnemang blir utan kompensation blir en orimlig och oönskad konsekvens av utformningen. Dessutom leder det till snedvriden konkurrens.
Martin Kits
Avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel

Svensk Handel anser att det är orimligt att EU:s regler om att motverka statsstöd och konkurrenssnedvridningar mellan EU-länder motverkar sitt eget syfte genom att i detta fall skapa orättvis konkurrens mellan företag. Svensk Handel kan även konstatera att koncerntaket i sig även kommer medföra konkurrenssnedvridningar där olika affärsmodeller i handeln och övriga näringslivet missgynnas eller gynnas över andra.

Även Svenskt Näringsliv och Fastighetsägarna har föreslagit att hyresgäster utan eget elabonnemang ska inkluderas i begreppet elslutkund och därmed vara kvalificera sig till eget elstöd.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.