Hoppa till innehåll

Under D-Congress andra dag anordnades ett seminarium kring den spännande utvecklingen inom partihandeln, som genomgår en transformation som effektiviserar hela handeln. Vid seminariet presenterades även Svensk Handels nya partihandelsrapport.

arne-dcongress-16x9.png
Svensk Handels seniora e-handelsrådgivare Arne Andersson

I den fullsatta salen gästades Svensk Handels seniora e-handelsrådgivare Arne Andersson av Mikael Sundström, vd på Ahlsell Sverige samt Ola Schwarz, Head of 3PL and Fulfillment på Elon Group. Här är ett kort referat från seminariet.

Inledningsvis lyftes frågan kring partihandelns vara eller inte vara. Partihandeln ses ofta som en mellanhand som ofta kapar av sig av marginalerna. Behövs egentligen denna mellanhand? Svaret från gästerna på scen var ett rungande ja. Mikael Sundström menade på att den traditionella definitionen av partihandeln är väldigt snäv. I stället för att ”bara” vara en mellanhand är många partihandlare idag kompletta affärspartners, som finns med kunderna hela vägen.

Det finns en risk att kunder hoppar över partihandeln, och där måste partihandeln svara genom att kontinuerligt hålla sig på tårna. Man kan inte ”hota” kunder till att göra affärer, utan man måste dag ut och dag in visa kunder att man är den effektivaste vägen in till marknaden. Kort och gott handlar det om att skapa ett värde för såväl kund som leverantör.

Partihandeln är som sagt en del av handeln som genomgår en stor omställning. Skapar detta även stora förändringar i den traditionella affärsmodellen?

Här fanns en samstämmighet i att så var fallet, men att det i hög grad beror på vilken bransch man verkar i. Det är betydligt lättare att undvika partihandeln om man exempelvis är en kund i sportbranschen, där man redan från början har starka preferenser kring vilka varor man tycker om och som man vill ha, kontra exempelvis i byggbranschen, där det är betydligt viktigare att kunna få hjälp av experter inom partihandeln.

Samtalet kom senare att hamna kring hur partihandelsföretag idag använder sig av data, något som har blivit viktigare ur affärssynpunkt på senare år. Ola Schwarz berättade om hur Elon Group har hundraprocentig koll på vad som säljs i butikerna och hur kundflöden ser ut vid vissa tidpunkter. Att ha data kring detta är extremt effektivt för att exempelvis kunna mäta hur väl kampanjer faller ut och om förändringar i dessa kampanjer behöver göras.

Det 50 minuter långa samtalet hade kunnat pågå betydligt längre, men avslutningsvis fick de två gästerna på scen en sista fråga kring de nu viktigaste fokusområdena för respektive verksamhet.

Mikael Sundström lyfte att Ahlsell ser det som att värdekedjan inte är så statisk som den traditionellt varit. Man kan inte längre se det som en rak linje.

Den som är bäst på att paketera och kommunicera, samt leverera det bästa kunderbjudandet, kommer i längden att vara en vinnare inom sin bransch.
Mikael Sundström
vd på Ahlsell Sverige

Därutöver vill man inom företaget fortsätta arbetet med mångfald och inkludering för att medarbetarkåren ska representera samhället i stort.

Ola Schwarz var tydligt med att Elon Groups fortsatta fokus ligger, precis som förut, på kundnöjdhet. I slutändan är det de som betalar alla medarbetares löner. Det kan tyckas självklart, men det är ändå något som medarbetarna ständigt påminns om.

Viktigaste fokusområden:

Ahlsell:

Värdekedjan är inte så statistik som den traditionellt varit. Inte längre en rak linje. Den som är bäst på att både paketera och kommunicera, samt leverera det bästa kunderbjudandet kommer bli en vinnare i branschen. Hela havet stormar, men världen är lite öppnare på grund av teknologin.

Mångfald/Inkludering inom medarbetarkåren som representerar samhället i stort.

Elon:

Kundnöjdhet i fokus, de som betalar våra löner. Hundraprocentigt fokus även fortsättningsvis.

Läs rapporten här:

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.