Hoppa till innehåll

Den 12 mars 2024 antog EU-parlamentet sin ståndpunkt om att inrätta ett system för verifiering och förhandsgodkännande av miljöanspråk i marknadsföring, så kallade gröna påståenden.

eu-miljopastaende.jpg

Direktivet om gröna påståenden ställer krav på företag att lämna in bevis om sina påståenden om miljömarknadsföring innan de kommunicerar om produkter som exempelvis "biologiskt nedbrytbara" eller med "biobaserat innehåll". EU-länderna ska också ackreditera verifierare som i förväg ska godkänna användningen av påståendena, för att stävja ogrundad och tvetydig reklam.  

Parlamentet har nu också beslutat att man vill se att förpackningar och byggprodukter åter ska ingå i Green Claims direktivet. Samtidigt föreslår man att textilprodukter ska undantas från direktivet. 

Tidsfrister och undantag för mikroföretag 

Förslaget om max 30 dagar för bedömningsförfarande och att enklare påståenden och produkter ska kunna dra nytta av snabbare eller enklare verifiering välkomnas av Svensk Handel.  

Vidare välkomnas också att små och medelstora företag föreslås få ytterligare ett extra år på sig att följa efterlevnaden jämfört med större företag. Mikroföretag, företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning som understiger två miljoner euro, kommer fortsatt inte omfattas av de nya reglerna. 

Beslut om att gröna påståenden baserade enbart på koldioxid-kompensationssystem fortsatt ska förbli förbjudna fattades också.  

Sanktioner och risk för ’’Green Hushing’’ 

Företag som bryter mot reglerna kan straffas genom att tillfällig uteslutas från offentliga upphandlingar eller få böter på minst 4 % av handlarens årliga omsättning. 

Förslaget inkluderar fortfarande ett krav på att företag måste få sina miljörelaterade påståenden förhandsgranskade och godkända, samtidigt som de potentiella sanktionerna för felaktiga påståenden kvarstår på en hög nivå.  

Detta, menar Svensk Handel, kan leda till en situation där företag undviker att kommunicera om sina miljöfördelar av rädsla för att göra felaktigheter, ett fenomen som benämns "Green Hushing". Ett sådant utfall skulle kunna vara negativt för konsumenter eftersom det begränsar tillgången till relevant information vid beslutsfattande om köp. 

Förhandlingarna om Green Claims direktivet är långt ifrån över och Svensk Handel fortsätter bevaka frågan. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.