Hoppa till innehåll

EU har infört nya regler för att stärka konsumenternas skydd vid onlineköp av kosmetiska produkter. Genom artikel 19 i General Product Safety Regulation (GSPR), som träder i kraft den 13 december 2024, krävs att handlare nu tillhandahåller mer omfattande produktinformation online.

smink.png

Handelsföretag bör redan nu börja förbereda för att säkerställa en smidig övergång till de nya reglerna, och för att fortsätta kunna erbjuda sina kosmetiska produkter till EU:s marknad utan avbrott.

Nyckelkraven i de nya reglerna

Tillverkarinformation:
Namn och kontaktuppgifter för både tillverkaren och den ansvariga personen inom EU måste anges.

Produktidentifiering:
Bilder, typ och identifieringskoder ska göra det lätt för konsumenterna att känna igen produkten.

Varningar och säkerhetsinformation:
Viktig säkerhetsinformation ska vara synlig antingen på produktförpackningen eller online, på ett språk som konsumenterna förstår.

Påverkan på handelsföretag

Handelsföretag behöver anpassa sina webbplatser och webbshoppar för att uppfylla dessa krav, vilket innebär en tydligare och mer transparent produktvisning. Detta är inte bara en chans att följa EU:s regler utan också att bygga förtroende hos konsumenterna genom att betona säkerhet och tillförlitlighet.

Att tidigt anpassa sig till dessa regler kan ge handelsföretag en fördel, stärka kundrelationer och potentiellt öka försäljningen.

johan-hetting-webb.png

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.