Hoppa till innehåll

EU har infört nya regler för att stärka konsumenternas skydd vid onlineköp av kosmetiska produkter. Genom artikel 19 i General Product Safety Regulation (GSPR), som träder i kraft den 13 december 2024, krävs att handlare nu tillhandahåller mer omfattande produktinformation online.

smink.png

Handelsföretag bör redan nu börja förbereda för att säkerställa en smidig övergång till de nya reglerna, och för att fortsätta kunna erbjuda sina kosmetiska produkter till EU:s marknad utan avbrott.

Nyckelkraven i de nya reglerna

Tillverkarinformation:
Namn och kontaktuppgifter för både tillverkaren och den ansvariga personen inom EU måste anges.

Produktidentifiering:
Bilder, typ och identifieringskoder ska göra det lätt för konsumenterna att känna igen produkten.

Varningar och säkerhetsinformation:
Viktig säkerhetsinformation ska vara synlig antingen på produktförpackningen eller online, på ett språk som konsumenterna förstår.

Påverkan på handelsföretag

Handelsföretag behöver anpassa sina webbplatser och webbshoppar för att uppfylla dessa krav, vilket innebär en tydligare och mer transparent produktvisning. Detta är inte bara en chans att följa EU:s regler utan också att bygga förtroende hos konsumenterna genom att betona säkerhet och tillförlitlighet.

Att tidigt anpassa sig till dessa regler kan ge handelsföretag en fördel, stärka kundrelationer och potentiellt öka försäljningen.

johan-hetting.jpg

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.
eu-avskogning.jpg

Svensk Handel välkomnar förslag om avskogningsförordningen

NyhetEU-kommissionen föreslår att tillämpningsstarten för avskogningsförordningen skjuts upp i ett år fram till 30 december 2025.
pdvguide1.png

Guide och checklista – konkreta säkerhetsråd om PDV

NyhetHär är några goda råd till dig som jobbar i handeln, samt en guide om hur man kan implementera en handlingsplan för farliga situationer.
3-1728044068.png

Cyberbrott drabbar handeln hårt – Så här skyddar du dig bäst

NyhetKänn din fiende, var förberedd och agera direkt när IT-systemet hotas. Handelsbranschen utsätts regelbundet för digital kriminalitet.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.