Hoppa till innehåll

Svensk Handel får just nu in många samtal från medlemmar vars varumärken utnyttjas för bedrägeri genom falska webbsidor.

cyberforsakring.jpg

För det otränade ögat ser webbsidorna ut som vanliga, seriösa hemsidor. Men de är egentligen skapade av bedragare, för att komma åt känslig information från användaren. Många gånger är även pengar involverade. Svensk Handel tar frågan på största allvar och har här sammanställt några tips som kan vara bra att känna till.

Så här går det till

Bedragarna skapar en kopia av ett företags hemsida, där konsumenter luras att lägga beställningar på vad de själva tror är riktiga produkter. Konsumenterna betalar alltså för produkter de inte kommer att få, samtidigt som deras kortuppgifter sannolikt stjäls.

Taktikerna som används för att få konsumenter att klicka in på falska hemsidor är många. Det kan exempelvis ske genom erbjudanden och kampanjer på sociala medier, sms-bedrägerier eller nätfiskekampanjer via e-post, där konsumenten luras att tro att det är ett faktiskt företag som står bakom erbjudandena. Det har även noterats att bedragarna använder sig av så kallad “SEO-förgiftning” för att manipulera sökmotorresultat, för att på så vis hamna i topp när en konsument söker på en viss produkt.

Så drabbas du som företag

Som handlare har du ingen skuld i sammanhanget, och det finns heller inte så mycket du kan göra för att undvika att drabbas. Ändå riskerar varumärket att ta skada eftersom missnöjda konsumenter hör av sig och undrar varför deras varor inte kommer. Förutom att hantera alla kundärenden tvingas du som företag också lägga tid på att polisanmäla samt försöka få den falska webbsidan nerstängd. 

Det här bör du göra om du drabbas:

  • Polisanmäl! I Svensk Handels app Säkerhetscenter kan du anmäla på minuten.

  • Rapportera den falska webbsidan till webbhotellet som hostar din ordinarie hemsida.

  • Informera dina kunder om händelsen och vad de i fortsättningen ska vara uppmärksamma på, för att undvika att drabbas igen.

Rekommendationer och tips till företagets kunder

Använd dig gärna av detta för att på olika sätt informera dina kunder i företagets egna kanaler.

Tänk på att:

  • Kontrollera webbadressen (var uppmärksam på stavningen samt vilket toppdomän som följer (exempelvis .se, .nu etc)

  • Förlita dig inte på den stängda låsikonen (hänglåset) som en garanti för att sidan är säker.

  • Kontrollera utbudet och framförallt priserna på varorna, är de rimliga?

  • Hur ska betalningen ske, i svenska kronor, via Klarna? Var vaksam om företaget istället vill ha betalt i dollar eller via PayPal i checkouten.

  • Hur du hamnade på webbsidan? Har du själv skrivit in webbadressen eller har du hamnat där via en annons på sociala medier?

  • Lägg märke till språket. Flera av sajterna använder automatiska översättningar vilket ibland gör att formuleringar kan bli helt fel.

Tips:

  • Om du som konsument betalar med faktura eller kreditkort omfattas ditt köp av konsumentkreditlagen. Det innebär att du har ett extra skydd att luta dig mot om något händer.

  • Spärra ditt kort för internetköp. Då går det inte att nyttja ditt kort på distans om kortuppgifterna har sålts. Lås sedan upp spärren när du själv ska handla på nätet.

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
avtalsnytt_2.jpg

Avtalsnytt: Så fungerar avtalsrörelsen

NyhetOla Axelsson, Svensk Handels förhandlingschef berättar hur avtalsrörelsen fungerar.
circle-k_julerbjudande.jpg

Gott nytt år - med nya krav om hållbarhetsredovisning

NyhetFler företag omfattas efter nyår av högre krav på hållbarhetsrapport som en del i årsredovisningens förvaltningsberättelse.
preloved-tre-talare.png

Så gick försäljningen inom second hand 2024

NyhetDen 7 februari kan vi för första gången presentera helårssiffror över hur försäljningen av second hand gick i Sverige under 2024.
sjalvutcheckning.jpg

Viktig rättsutredning om "självbetjäningsbrott"

NyhetDet har länge funnits en osäkerhet kring hur lagstiftningen ska tolkas och tillämpas vid brott vid självscanning och självutcheckning.
custitude_bild-nyhet.png

Custitude: Så skapar du det bästa kundmötet i jul!

NyhetPå fredag 6 december, under en "powerkvart" online, delar Custitude med sig av sina bästa tips.
adlibris.png

Mer personliga kundrekommendationer med optimerade modeller

NyhetAdlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.
eu-kommissionen-utreder-temu.png

EU-kommissionen utreder Temu för brott mot Digital Services Act

NyhetEU-kommissionen har inlett en formell utredning för att undersöka om Temu har brutit mot Digital Services Act (DSA).
digitala-pass.png

Vill du ligga steget före? Delta i seminariet om digitala produktpass!

NyhetFrågorna om digitala produktpass är många: När kommer de? Vad innebär de? Och hur kan företag göra dem till en konkurrensfördel?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.