Hoppa till innehåll

Svensk Handel får just nu in många samtal från medlemmar vars varumärken utnyttjas för bedrägeri genom falska webbsidor.

cyberforsakring.jpg

För det otränade ögat ser webbsidorna ut som vanliga, seriösa hemsidor. Men de är egentligen skapade av bedragare, för att komma åt känslig information från användaren. Många gånger är även pengar involverade. Svensk Handel tar frågan på största allvar och har här sammanställt några tips som kan vara bra att känna till.

Så här går det till

Bedragarna skapar en kopia av ett företags hemsida, där konsumenter luras att lägga beställningar på vad de själva tror är riktiga produkter. Konsumenterna betalar alltså för produkter de inte kommer att få, samtidigt som deras kortuppgifter sannolikt stjäls.

Taktikerna som används för att få konsumenter att klicka in på falska hemsidor är många. Det kan exempelvis ske genom erbjudanden och kampanjer på sociala medier, sms-bedrägerier eller nätfiskekampanjer via e-post, där konsumenten luras att tro att det är ett faktiskt företag som står bakom erbjudandena. Det har även noterats att bedragarna använder sig av så kallad “SEO-förgiftning” för att manipulera sökmotorresultat, för att på så vis hamna i topp när en konsument söker på en viss produkt.

Så drabbas du som företag

Som handlare har du ingen skuld i sammanhanget, och det finns heller inte så mycket du kan göra för att undvika att drabbas. Ändå riskerar varumärket att ta skada eftersom missnöjda konsumenter hör av sig och undrar varför deras varor inte kommer. Förutom att hantera alla kundärenden tvingas du som företag också lägga tid på att polisanmäla samt försöka få den falska webbsidan nerstängd. 

Det här bör du göra om du drabbas:

  • Polisanmäl! I Svensk Handels app Säkerhetscenter kan du anmäla på minuten.

  • Rapportera den falska webbsidan till webbhotellet som hostar din ordinarie hemsida.

  • Informera dina kunder om händelsen och vad de i fortsättningen ska vara uppmärksamma på, för att undvika att drabbas igen.

Rekommendationer och tips till företagets kunder

Använd dig gärna av detta för att på olika sätt informera dina kunder i företagets egna kanaler.

Tänk på att:

  • Kontrollera webbadressen (var uppmärksam på stavningen samt vilket toppdomän som följer (exempelvis .se, .nu etc)

  • Förlita dig inte på den stängda låsikonen (hänglåset) som en garanti för att sidan är säker.

  • Kontrollera utbudet och framförallt priserna på varorna, är de rimliga?

  • Hur ska betalningen ske, i svenska kronor, via Klarna? Var vaksam om företaget istället vill ha betalt i dollar eller via PayPal i checkouten.

  • Hur du hamnade på webbsidan? Har du själv skrivit in webbadressen eller har du hamnat där via en annons på sociala medier?

  • Lägg märke till språket. Flera av sajterna använder automatiska översättningar vilket ibland gör att formuleringar kan bli helt fel.

Tips:

  • Om du som konsument betalar med faktura eller kreditkort omfattas ditt köp av konsumentkreditlagen. Det innebär att du har ett extra skydd att luta dig mot om något händer.

  • Spärra ditt kort för internetköp. Då går det inte att nyttja ditt kort på distans om kortuppgifterna har sålts. Lås sedan upp spärren när du själv ska handla på nätet.

nina-jelver1.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ung-medarbetare.jpg

Hjälp oss att säkra handelns framtida kompetensbehov

NyhetDet nya Försäljnings- och Serviceprogrammet på gymnasiet lockar många. Nu behövs lokala programråd med företag från branschen.
webbinarium-kepsar.png

E-handelsåret 2023 - och framtiden

NyhetE-handel där varorna har lägre pris påverkades något mindre under det tuffa 2023 än sällanköpshandeln. Möt e-handlaren som klarade sig bra.
nrs-2024-logotyp.png

Save the date: Upplev framtidens handel på Nordic Retail Summit

NyhetI år kretsar programmet kring tre heta områden: Hållbarhetslagstiftning, säkerhet och AI.
hand-med-telefon-e-handel.png

Internationell e-handel: Expansion med utmaningar

NyhetE-handel utanför Sveriges gränser ökar och står nu för 17% av marknaden.
trendspaning-per-ljungberg-2-play-1708937132.png

Trendspaning: Vart är vi på väg?

NyhetSvensk Handels Per Ljungberg delar insikter inför årets D-Congress – på temat Innovation for Impact.
kvinna-faktura-900x280.jpg

Uppdatering angående ”Late Payment Regulation”

NyhetDiskussioner kring EU-kommissionens förslag om reglering av betalningstider pågår för fullt i Bryssel. Här är en sammanfattning av läget.
100-listan-(3).jpg

100 profiler som gör handeln mer hållbar

NyhetDe är ledare, entreprenörer, hållbarhetschefer och eldsjälar. 100 profiler som jobbar hårt för att handeln ska bli mer hållbar.
webbinarium-ehandel-summering.png

4 inspirerande tips inför e-handelsåret 2024

NyhetPaul Fischbein, Revolution Race och Monika Magnusson, Apotek Hjärtat delar sina bästa e-handelstips.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.