Hoppa till innehåll

Handelns snabba omställning ställer förändrade krav på framtida kompetensbehovet. Antalet butikssäljare blir färre samtidigt som behovet av lagerarbetare och systemutvecklare väntas öka. Att locka spetskompetens inom tech är en utmaning för många retailers där konkurrensen från andra branscher är hård.

anstalld-och-kund-i-fritidsbutik.jpg

Svensk Handels Kompetensrapport 2022 visar att färre butiker och ökad grad av automatisering innebär att drygt var tionde butikssäljare försvinner till år 2030.

Fortfarande är dock butikssäljare den största yrkesrollen i handeln med ett årligt rekryteringsbehov på 48 000 personer år 2030. Totalt väntas branschen anställa drygt 138 000 butikssäljare, en minskad efterfrågan på 18 600 tjänster jämfört med idag.

Fler lagerarbetare och systemutvecklare

Digitaliseringen av handeln banar samtidigt väg för andra yrkesroller som väntas växa i betydelse. Efterfrågan på lagerarbetare, IT-arkitekter och systemutvecklare ökar mest i absoluta tal. Nära 5 000 fler lagerarbetare och drygt 4 000 fler systemutvecklare kommer att anställas till 2030.

Digitala marknadsförare och logistiker är två av de tjänster som väntas öka mest procentuellt. Efterfrågan på digitala marknadsförare ökar med 74 procent till 812 anställda och logistikerna väntas bli 67 procent fler, totalt 593 tjänster.

– Den hårda konkurrensen på nätet ökar behovet av personer med spetskompetens inom marknadsföring online. Det blir också allt viktigare att analysera kundernas beteende och ge rätt erbjudande vid rätt tillfälle, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Nytt försäljnings- och serviceprogram på gymnasiet

För att företagen i handeln ska hitta rätt kompetens ställs stora krav på utbildningssystemet. Det nya Försäljnings- och serviceprogrammet på gymnasiet, som Svensk Handel varit med och drivit fram, blir en viktig pusselbit. Samtidigt behöver handeln locka kompetens från yrkeshögskolan, samt högskola och universitet, för att stå sig i konkurrensen.

– Det finns en stor förhoppning från branschen att det nya gymnasieprogrammet som startade i höst ska bli en naturlig rekryteringsbas för handelns företag. Det kräver att programmet lockar rätt elever och att utbildningen blir branschnära. Företagen efterfrågar individer med ansvarskänsla och förmågan att arbeta självständigt, säger Henrik Ekelund.

Tufft att locka spetskompetens inom tech

Handelns förändrade kompetensbehov inom techområdet innebär också att branschen konkurrerar om kompetensen med andra branscher. För många företag inom handeln är det en utmaning att locka personer med kunskap inom områden som programmering, dataanalys och digital marknadsföring.

– Konkurrensen om spetskompetensen är stentuff och företagen i handeln letar i hela Europa efter personer med rätt profil, säger Henrik Ekelund.

henrik-ekelund.jpg

Henrik Ekelund

Enhetschef Näringspolitik

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

NyhetMaria Magnusson Olsson, försäljningschef på Ica Kvantum Stenungsund berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.
artikelbild-coop-webben.jpg

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

NyhetHur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder?
ica-sjalvutcheckning.png

Stölder tvingar ICA-butik att stänga självutcheckningen

NyhetSjälvbetjäning ska göra det snabbt och enkelt att handla. Men ökade stölder leder till att butiker nu stänger självutcheckningen.
laddstolpe.png

Så påverkar krav på laddstolpar handeln

NyhetDen 1 januari 2025 träder de nya reglerna för laddstolpar i kraft, vilket kommer att påverka såväl företag som fastighetsägare inom handeln.
normal-vinnare-ra-24.png

Årets köpupplevelse är Normal

NyhetHur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.
klattermusen-2.png

Snabbklättrare blev Årets tillväxtföretag

NyhetHur gör vinnaren av Årets tillväxtföretag för att hålla farten uppe? Friluftsmärket Klättermusen kammade hem priset Retail Awards 2024.
axelj.png

Axel Johnsons över 50 AI-projekt

NyhetInom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. Nu pågår drygt 50 projekt med Generativ AI.
event-partners.jpg

Säkerhetserbjudande till medlemmar

NyhetSvensk Handel kan i samarbete med flera företag och organisationer erbjuda medlemmar möjligheter att förbättra sin kunskap och beredskap.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.