Hoppa till innehåll

Europaparlamentet har gett klartecken för ett nytt direktiv som kommer att förbjuda vilseledande miljöpåståenden och hållbarhetspåståenden. Direktivet kommer också införa regler för hur hållbarhetsmärkningar får utformas och introducerar även en ny ”garantimärkning”.

eu-landskap.png

Direktivet Empowering Consumer for the Green Transition, även kallat ECGT-direktivet, syftar till att stärka unionens konsumenter för den gröna omställningen genom bättre skydd mot orättvisa metoder och bättre information. Nästa steg är nu att Europeiska rådet ska godkänna direktivet, därefter träder det i kraft. Medlemsstaterna har då 24 månader på sig att implementera de nya reglerna i nationell rätt. För svensk del kommer direktivet bland annat innebära förändringar i marknadsföringslagen.

Vad innebär direktivet i praktiken?

Striktare krav för miljö- och hållbarhetspåståenden samt miljömärkningar introduceras.

De nya reglerna kommer bland annat innebära att man inte får använda allmänna miljöpåståenden utan bevis. Användning av svepande begrepp som ”miljövänligt”, ”klimatneutralt”, ”naturligt”, ”grönt”, ”energieffektivt” och ”ekologiskt” kommer därför vara förbjudet om man inte har stöd. ECGT-direktivet kommer också förbjuda användning av påståenden som uttrycker att en produkt har en neutral, minskad eller positiv inverkan på miljön på grund av system för utsläppskompensation.

ECGT-direktivet kommer även införa nya regler för hur hållbarhetsmärkningar får användas. Det ska endast vara tillåtet att använda hållbarhetsmärkningar som är godkända av myndigheter och hållbarhetsmärkningar som är baserade på officiella certifieringssystem.

Dessutom kommer regelpaketet medföra förbud att använda ogrundade påståenden om hållbarhet när det gäller användningstid och intensitet under normala användningsförhållanden. ECGT-direktivet kommer även införa förbud mot att uppmana konsumenter att byta ut förbrukningsvaror tidigare än vad som är absolut nödvändigt.

Nytt ”garantimärke” introduceras

Direktivet innehåller också en bestämmelse som ska bidra till att göra information om reklamationsrätten mer synlig. EU-kommissionen har fått i uppdrag att ta fram ett särskilt ”garantimärke”, vilket ska kunna användas av företag som väljer att tillämpa en utökad garanti som går utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Syftet är att företag ska kunna använda ”garantimärket” för att framhålla produkternas kvalitet.

Green Claims-direktivet

Viktigt att notera är att ECGT-direktivet inte är detsamma som Green Claims-direktivet, som fortfarande behandlas av utskotten i Europaparlamentet. Green Claims-direktivet syftar till att i detalj reglera hur miljöpåståenden behöver underbyggas. Genom denna lagstiftning föreslås bland annat krav på förhandsgodkännande för de företag som vill använda sig av miljöpåståenden samt mer strikta krav på vilka aktörer som får lov att tillhandahålla miljömärkningar på marknaden.

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.