Hoppa till innehåll

Europaparlamentet har gett klartecken för ett nytt direktiv som kommer att förbjuda vilseledande miljöpåståenden och hållbarhetspåståenden. Direktivet kommer också införa regler för hur hållbarhetsmärkningar får utformas och introducerar även en ny ”garantimärkning”.

eu-landskap.png

Direktivet Empowering Consumer for the Green Transition, även kallat ECGT-direktivet, syftar till att stärka unionens konsumenter för den gröna omställningen genom bättre skydd mot orättvisa metoder och bättre information. Nästa steg är nu att Europeiska rådet ska godkänna direktivet, därefter träder det i kraft. Medlemsstaterna har då 24 månader på sig att implementera de nya reglerna i nationell rätt. För svensk del kommer direktivet bland annat innebära förändringar i marknadsföringslagen.

Vad innebär direktivet i praktiken?

Striktare krav för miljö- och hållbarhetspåståenden samt miljömärkningar introduceras.

De nya reglerna kommer bland annat innebära att man inte får använda allmänna miljöpåståenden utan bevis. Användning av svepande begrepp som ”miljövänligt”, ”klimatneutralt”, ”naturligt”, ”grönt”, ”energieffektivt” och ”ekologiskt” kommer därför vara förbjudet om man inte har stöd. ECGT-direktivet kommer också förbjuda användning av påståenden som uttrycker att en produkt har en neutral, minskad eller positiv inverkan på miljön på grund av system för utsläppskompensation.

ECGT-direktivet kommer även införa nya regler för hur hållbarhetsmärkningar får användas. Det ska endast vara tillåtet att använda hållbarhetsmärkningar som är godkända av myndigheter och hållbarhetsmärkningar som är baserade på officiella certifieringssystem.

Dessutom kommer regelpaketet medföra förbud att använda ogrundade påståenden om hållbarhet när det gäller användningstid och intensitet under normala användningsförhållanden. ECGT-direktivet kommer även införa förbud mot att uppmana konsumenter att byta ut förbrukningsvaror tidigare än vad som är absolut nödvändigt.

Nytt ”garantimärke” introduceras

Direktivet innehåller också en bestämmelse som ska bidra till att göra information om reklamationsrätten mer synlig. EU-kommissionen har fått i uppdrag att ta fram ett särskilt ”garantimärke”, vilket ska kunna användas av företag som väljer att tillämpa en utökad garanti som går utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Syftet är att företag ska kunna använda ”garantimärket” för att framhålla produkternas kvalitet.

Green Claims-direktivet

Viktigt att notera är att ECGT-direktivet inte är detsamma som Green Claims-direktivet, som fortfarande behandlas av utskotten i Europaparlamentet. Green Claims-direktivet syftar till att i detalj reglera hur miljöpåståenden behöver underbyggas. Genom denna lagstiftning föreslås bland annat krav på förhandsgodkännande för de företag som vill använda sig av miljöpåståenden samt mer strikta krav på vilka aktörer som får lov att tillhandahålla miljömärkningar på marknaden.

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.