Hoppa till innehåll

Europaparlamentariker och representanter från handelsföretag och konsumentsidan var på plats för att diskutera lagförslaget “Green Claims” under ett fullsatt seminarium med efterföljande panelsamtal i Europahuset i Stockholm.

green-claims-seminarium.png

Tidigare i år presenterade EU-kommissionen lagförslaget, vilket syftar till att reglera miljöpåståenden i marknadsföring. Frågan är högst aktuell och också en prioriterad fråga för Svensk Handel. 

Sandra Roos, Vice President Sustainability på Kappahl, medverkade för att ge ett näringslivsperspektiv. Hon menade att Kappahl är positivt inställda till att de företag som försöker och redan arbetar i enlighet med lagförslaget ska premieras. Samtidigt är det svårt att veta hur och när man gör rätt, men det kan konstateras att företag som antagit en seriös hållbarhetsagenda och börjat anpassa sig efter hållbarhetslagstiftningen kommer att tjäna på det framgent. 

Arba Kokalari (M) och Emma Wiesner (C), de Europaparlamentariker som deltog i evenemanget och är så kallade skuggrapportörer, var båda överens om att det måste bli lättare att få tillgång till rätt information som konsument. Samtidigt var båda tydliga med hur viktigt det är att lagförslaget implementeras så att lika spelregler gäller för samtliga EU-länder, det vill säga att lagförslaget harmoniserar. Harmoniseringsperspektivet lyftes även som en viktig pusselbit från Kappahl och representanterna från konsumentsidan. Arba var också tydlig med att det huvudsakliga syftet med lagstiftningen är att komma åt de aktörer som faktiskt vilseleder konsumenter, samtidigt som det inte bör leda till så kallad ’’green hushing’’, det vill säga att företagen slutar kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på grund av rädsla för de höga sanktionerna om företag brister i efterlevnaden av lagförslaget.   

Konsumenternas roll i miljöpåståenden

Från konsumentsidan var representanter från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket samt Reklamombudsmannen (RO) som står bakom näringslivets självreglering på plats i panelen. Samtliga vidhöll att konsumenter inte ensamma bör bli ansvariga för att välja rätt och att det idag inte är lätt att veta när ett miljöpåstående faktiskt är faktabaserat. Man menar att det kommer vara nödvändigt för företagen att göra riskbedömningar och att säkra rätt miljökompetens för att kunna göra miljöpåståenden när lagförslaget väl implementerats.  

Sammanfattningsvis kan man utifrån panelsamtalet konstatera att det måste vara lätt att göra rätt, och att företag som underlättar för konsumenter att göra hållbara val ska premieras. Svensk Handel fortsätter bevaka lagstiftningsarbetet med Green Claims, både på EU-nivå och nationell nivå, och tackar såväl paneldeltagare som seminariebesökare för ett lyckat seminarium. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nya-webben-sept.png

Svensk Handel lanserar ny webbplats - ny kostym med vässat innehåll

NyhetSvensk Handel lanserar inom kort en ny webb med modernare utseende, förbättrad funktionalitet och en smidigare medlemsinloggning.
ursula-von-der-leyen.png

EU-kommissionens ordförande höll sitt årliga tal - ”Europas självständighetsögonblick”

NyhetPå morgonen den 10 september framförde EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, sitt årliga tal till unionen.
ostersund-handelskommun-(1920-x-1080).png

Östersund finalist i Sveriges bästa handelskommun: ”Handeln är helt avgörande”

NyhetFalkenberg är en av tre finalister i Sveriges bästa handelskommun 2025 som Svensk Handel korar på Nordic Retail Summit 1 oktober.
sofia-larsen-martin-kits-varuhus.png

Hej riksdagsledamot, kan du hjälpa oss med gräddfilen?

NyhetÖppet brev till riksdagsledamöter: "Idag öppnar Riksdagen. Vi hoppas att du haft en skön sommar och att du kommer tillbaka full av energi."
carl-cason-2023.png

Ansökan till Carl Casons utbildningsstipendium öppen

NyhetNu kan du söka stipendiet för unga talanger, entreprenörer och studenter inom mode, design och textil.
regelverk-eu.jpg

EU:s Omnibusarbete – ett försök till förenkling eller urholkning?

NyhetEU:s så kallade omnibusinitiativ ska förenkla EU:s regelverk, men minskar de företagens börda eller urholkas viktiga skydd?
bilder-for-nyheter-2025-(1).jpg

Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

NyhetEn av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA som gör upp om titeln i kategorin Årets digitala satsning.
ra-24-vinnarna-pa-scenen.png

Läs om finalisterna i Retail Awards

NyhetDen 1 oktober firar Svensk Handel handelns stjärnor på branschgalan Retail Awards 2025. Nu kan vi presentera finalisterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.