Hoppa till innehåll

Europaparlamentariker och representanter från handelsföretag och konsumentsidan var på plats för att diskutera lagförslaget “Green Claims” under ett fullsatt seminarium med efterföljande panelsamtal i Europahuset i Stockholm.

green-claims-seminarium.png

Tidigare i år presenterade EU-kommissionen lagförslaget, vilket syftar till att reglera miljöpåståenden i marknadsföring. Frågan är högst aktuell och också en prioriterad fråga för Svensk Handel. 

Sandra Roos, Vice President Sustainability på Kappahl, medverkade för att ge ett näringslivsperspektiv. Hon menade att Kappahl är positivt inställda till att de företag som försöker och redan arbetar i enlighet med lagförslaget ska premieras. Samtidigt är det svårt att veta hur och när man gör rätt, men det kan konstateras att företag som antagit en seriös hållbarhetsagenda och börjat anpassa sig efter hållbarhetslagstiftningen kommer att tjäna på det framgent. 

Arba Kokalari (M) och Emma Wiesner (C), de Europaparlamentariker som deltog i evenemanget och är så kallade skuggrapportörer, var båda överens om att det måste bli lättare att få tillgång till rätt information som konsument. Samtidigt var båda tydliga med hur viktigt det är att lagförslaget implementeras så att lika spelregler gäller för samtliga EU-länder, det vill säga att lagförslaget harmoniserar. Harmoniseringsperspektivet lyftes även som en viktig pusselbit från Kappahl och representanterna från konsumentsidan. Arba var också tydlig med att det huvudsakliga syftet med lagstiftningen är att komma åt de aktörer som faktiskt vilseleder konsumenter, samtidigt som det inte bör leda till så kallad ’’green hushing’’, det vill säga att företagen slutar kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på grund av rädsla för de höga sanktionerna om företag brister i efterlevnaden av lagförslaget.   

Konsumenternas roll i miljöpåståenden

Från konsumentsidan var representanter från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket samt Reklamombudsmannen (RO) som står bakom näringslivets självreglering på plats i panelen. Samtliga vidhöll att konsumenter inte ensamma bör bli ansvariga för att välja rätt och att det idag inte är lätt att veta när ett miljöpåstående faktiskt är faktabaserat. Man menar att det kommer vara nödvändigt för företagen att göra riskbedömningar och att säkra rätt miljökompetens för att kunna göra miljöpåståenden när lagförslaget väl implementerats.  

Sammanfattningsvis kan man utifrån panelsamtalet konstatera att det måste vara lätt att göra rätt, och att företag som underlättar för konsumenter att göra hållbara val ska premieras. Svensk Handel fortsätter bevaka lagstiftningsarbetet med Green Claims, både på EU-nivå och nationell nivå, och tackar såväl paneldeltagare som seminariebesökare för ett lyckat seminarium. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ordforandepriset-2024.jpg

Årets vinnare av Ordförandepriset 2024

NyhetSvensk Handel delar sedan 2014 ut pris till mycket lovande handelsstudenter. Årets vinnare är Alice Nylund och Sandra Jansson.
mans-zelmerlov.png

Säkra din plats på handelns mest festliga gala 2 oktober!

NyhetGör dig redo för en oförglömlig kväll på Berns den 2 oktober. Måns Zelmerlöw står på scen under Retail Awards och förgyller galakvällen.
eu-1715158369.png

Due Diligence och Forced Labour antagna i EU-parlamentet

NyhetDe två lagstiftningarna är nu antagna i EU-parlamentet. Svensk Handel berättar mer om vad som gäller.
eu-webbinarium-webb.jpg

Webbinarium: Hur ska företagen hantera EU:s hållbarhetslagstiftning?

NyhetSvensk Handel bjuder in till webbinarium som är inriktat på att förklara och reda ut centrala aspekter av den kommande EU-lagstiftningen.
nrs-fyra-forsta-namnen.jpg

Nordic Retail Summit samlar näringsliv och politik den 2 oktober

NyhetNäringslivets företrädare, beslutsfattare och politiker samlas för att diskutera hållbarhet, säkerhet och AI.
martina-reportage.jpg

Häng med till Svensk Handel i Bryssel

NyhetMartina Elfgren, chef för Svensk Handels Brysselkontor, ger oss en uppdatering på vad som är aktuellt i Bryssel just nu.
coop-till-webben.png

Coop satsar på hållbarhet: ’’Långsiktigheten är avgörande"

NyhetMattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar om hållbarhetsagendan och vad han anser krävs från politiken.
lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Svensk Handel uppmanar till helhetsperspektiv på infrastruktur

NyhetSvensk Handel har fått möjlighet att svara på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.