Hoppa till innehåll

Europaparlamentariker och representanter från handelsföretag och konsumentsidan var på plats för att diskutera lagförslaget “Green Claims” under ett fullsatt seminarium med efterföljande panelsamtal i Europahuset i Stockholm.

green-claims-seminarium.png

Tidigare i år presenterade EU-kommissionen lagförslaget, vilket syftar till att reglera miljöpåståenden i marknadsföring. Frågan är högst aktuell och också en prioriterad fråga för Svensk Handel. 

Sandra Roos, Vice President Sustainability på Kappahl, medverkade för att ge ett näringslivsperspektiv. Hon menade att Kappahl är positivt inställda till att de företag som försöker och redan arbetar i enlighet med lagförslaget ska premieras. Samtidigt är det svårt att veta hur och när man gör rätt, men det kan konstateras att företag som antagit en seriös hållbarhetsagenda och börjat anpassa sig efter hållbarhetslagstiftningen kommer att tjäna på det framgent. 

Arba Kokalari (M) och Emma Wiesner (C), de Europaparlamentariker som deltog i evenemanget och är så kallade skuggrapportörer, var båda överens om att det måste bli lättare att få tillgång till rätt information som konsument. Samtidigt var båda tydliga med hur viktigt det är att lagförslaget implementeras så att lika spelregler gäller för samtliga EU-länder, det vill säga att lagförslaget harmoniserar. Harmoniseringsperspektivet lyftes även som en viktig pusselbit från Kappahl och representanterna från konsumentsidan. Arba var också tydlig med att det huvudsakliga syftet med lagstiftningen är att komma åt de aktörer som faktiskt vilseleder konsumenter, samtidigt som det inte bör leda till så kallad ’’green hushing’’, det vill säga att företagen slutar kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på grund av rädsla för de höga sanktionerna om företag brister i efterlevnaden av lagförslaget.   

Konsumenternas roll i miljöpåståenden

Från konsumentsidan var representanter från Sveriges Konsumenter och Konsumentverket samt Reklamombudsmannen (RO) som står bakom näringslivets självreglering på plats i panelen. Samtliga vidhöll att konsumenter inte ensamma bör bli ansvariga för att välja rätt och att det idag inte är lätt att veta när ett miljöpåstående faktiskt är faktabaserat. Man menar att det kommer vara nödvändigt för företagen att göra riskbedömningar och att säkra rätt miljökompetens för att kunna göra miljöpåståenden när lagförslaget väl implementerats.  

Sammanfattningsvis kan man utifrån panelsamtalet konstatera att det måste vara lätt att göra rätt, och att företag som underlättar för konsumenter att göra hållbara val ska premieras. Svensk Handel fortsätter bevaka lagstiftningsarbetet med Green Claims, både på EU-nivå och nationell nivå, och tackar såväl paneldeltagare som seminariebesökare för ett lyckat seminarium. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.